Dolegliwości psychosomatyczne

Niektóre problemy natury psychicznej u psów mogą po pewnym czasie zacząć dawać objawy somatyczne, czyli inaczej mówiąc, powodować dolegliwości i choroby natury fizycznej. Często, gdy pies nie ma możliwości rozładowania swojej energii w naturalny sposób poprzez aktywność fizyczną, dochodzi do powstawania zaburzeń somatycznych. Także nagły stres, traumatyczne zdarzenie, wypadek, uraz itp. nasilają dolegliwości psychosomatyczne.

Dolegliwości psychosomatyczne

Objawy dolegliwości psychosomatycznych mogą przyjmować trzy postaci (zazwyczaj następujące kolejno po sobie):

- postać emocjonalna – np. lęk, obawa, agresja, frustracja
- postać funkcjonalna – zaburzenia funkcji organizmu, np. biegunka, wymioty
- postać wywołana uszkodzeniami organów wewnętrznych – np. wrzody żołądka, uszkodzenia wątroby, nerek

dolegliwości psychosomatyczne dotyczą różnych aspektów funkcjonowania organizmu:

- układ trawienny i odżywianie (występuje biegunka, skurcze, wymioty, brak apetytu lub objadanie się, wychudzenie, otyłość)
- układ oddechowy (występują ataki astmy, duszności, skurcze oskrzeli)
- układ hormonalny (ciąża urojona, opóźnienia terminu rui, różne problemy seksualne)
- układ krążenia (nadciśnienie tętnicze, częstoskurcz, choroby serca)
- skóra (występuje świąd, łysienie, zakażenia bakteryjne wynikające z samookaleczeń)

W leczeniu dolegliwości psychosomatycznych powinien pomóc specjalista psychologii zwierząt. Należy określić jakie problemy natury psychicznej sprawiają, że pies cierpi również fizycznie, a następnie wyeliminować je poprzez odpowiednią terapię. Leczenie wyłącznie np. nadciśnienia, które jest efektem zaburzeń psychicznych (np. lękowych) jest mało skuteczne, jeśli nie wyeliminujemy głębszej przyczyny (czyli lęku).

data publikacji artykułu: 2009-06-30