Jak dbać o zęby psa

Istotnym elementem pielęgnacji psa jest dbanie o stan jego uzębienia. Ma to ogromne znaczenie dla zdrowia i poczucia komfortu naszego pupila. Choroby zębów i przyzębia, a także jamy ustnej oprócz sprawiania psu bólu i dyskomfortu mogą mieć też groźne następstwa.

Zdrowe zęby u psa

Jak zatem dbać o zęby naszego zwierzaka, aby były one zdrowe i mocne? Należy przede wszystkim regularnie codziennie oczyszczać psie zęby specjalną szczoteczką, najlepiej po ostatnim posiłku. Psy zazwyczaj nie lubią, gdy dotyka się ich pyska lub zagląda do niego, dlatego ważne jest, aby przyzwyczajać zwierzę od bardzo młodego wieku do zabiegu szczotkowania zębów. Oczywiście, dorosłego psa również można oswoić z zabiegami pielęgnacyjnymi – należy nagradzać go i chwalić po każdej udanej próbie czyszczenia zębów.

W sklepach zoologicznych dostępne są różnego rodzaju artykuły do pielęgnacji zębów przeznaczone dla psów: szczoteczki podobne do tych, których używają ludzie, szczoteczki nakładane na palec, pasty do zębów o smaku przyjemnym dla psa, preparaty rozpuszczające płytkę bakteryjną itp. Stosowanie odpowiednich środków pozwoli zapobiec tworzeniu się kamienia nazębnego, złagodzić stany zapalne oraz ból zębów. Czyszczenie zębów wspomaga również leczenie chorób przyzębia.

Istotnym elementem pielęgnacji jamy ustnej psa jest regularne sprawdzanie stanu uzębienia zwierzęcia. W przypadku zauważenia niepokojących objawów należy udać się do lekarza weterynarii. Sprawdzając stan jamy ustnej naszego psa, należy zwracać uwagę na następujące objawy:

• powstanie płytki nazębnej

• powstanie kamienia nazębnego – weterynarz powinien dokonać zabiegu usunięcia kamienia

• zaczerwienienia, bolesność dziąseł

• przykry zapach z pyska

• stany zapalne

• pojawienie się kieszeni zębowych

• ruszające się zęby

• zaniki tkanki kostnej w zębodole

• krwawienie dziąseł

Dobrze jest raz na pół roku udać się z psem na wizytę kontrolną do weterynarza, gdyż nie zawsze potrafimy w porę zauważyć symptomy choroby.

Oprócz czyszczenia zębów szczoteczką i pastą, warto podawać psu specjalne przysmaki, które służą do oczyszczania zębów. Pomocne w dbaniu o higienę jamy ustnej zwierzęcia są także wszelkiego rodzaju gryzaki (w tym gryzaki enzymatyczne, które rozpuszczają płytkę bakteryjną), piłeczki z kolcami, plecione zabawki ze sznurka itp. Ważne jest także, aby karmić psa odpowiednim pożywieniem. Psy, które spożywają wyłącznie miękkie jedzenie mogą mieć większe kłopoty z kamieniem nazębnym, natomiast te, które dostają też suchy pokarm mają możliwość ścierania płytki nazębnej podczas gryzienia chrupek.

data publikacji artykułu: 2009-06-30