Niewydolność trzustki u kota

Trzustka pełni w organizmie kota ważną funkcję – jest odpowiedzialna za produkcję insuliny, a jej enzymy biorą udział w procesie trawienia tłuszczów. Jeśli dojdzie do niewydolności tego organu, niestrawione tłuszcze przechodzą przez układ pokarmowy, powodując biegunkę. Przewlekłe biegunki wypłukują z organizmu potrzebne do życia składniki, co zwykle prowadzi do osłabienia i wycieńczenia organizmu, a w efekcie nawet do śmierci kota.

Niewydolność trzustki u kota

Niewydolność trzustki może dawać następujące objawy:

- silna, przewlekła biegunka
- brudna, zanieczyszczona tłuszczem sierść w okolicy odbytu
- chudnięcie kota mimo normalnego apetytu
- matowa sierść
- osłabienie

Diagnozowanie i leczenie

Jeśli zaniepokoi nas wygląd lub zachowanie kota, i stwierdzimy któryś z wyżej wymienionych objawów natychmiast skontaktujmy się z lekarzem weterynarii. Jeśli odpowiednio szybko nie udzielimy pomocy kotu z niewydolnością trzustki, zwierzę może umrzeć.

Rozpoznanie stawia się zwykle na podstawie badania kału i badania krwi (konieczne jest wykonanie profilu trzustkowego). W pierwszej kolejności lekarz stara się opanować stan zapalny trzustki. Jeśli choroba została zdiagnozowana odpowiednio wcześnie, pozwala to przywrócić względnie normalne funkcjonowanie trzustki. Często jednak chorobę rozpoznaje się, gdy jest już w zaawansowanym stadium.

Przy niewydolności trzustki czasami pojawia się cukrzyca. Wtedy konieczne jest podawanie kotu insuliny. Konieczne jest także wyleczenie przewlekłej biegunki. Aby ułatwić trawienie tłuszczów należy zmienić kotu dietę na niskotłuszczową oraz podawać enzymy, które normalnie produkuje trzustka. Jednak na dłuższą metę postępowanie takie jest niekorzystne dla zdrowia, gdyż kot potrzebuje tłuszczów w pożywieniu.

Pamiętajmy, że im wcześniej podejmiemy leczenie kota z niewydolnością trzustki, tym większe szanse, że przywrócona zostanie choć częściowa sprawność tego ważnego organu.

data publikacji artykułu: 2009-07-10