wróć

Syndrom urologiczny kotów

Syndrom urologiczny kotów (SUK)

Syndrom urologiczny kotów (SUK) obejmuje zespół zaburzeń, które dotyczą układu moczowego. Objawy kliniczne często przypominają te, które obserwuje się w zapaleniu pęcherza moczowego u ludzi. Są one charakterystyczne i łatwe do zauważenia. SUK może mieć wiele przyczyn, dlatego najważniejszym zadaniem jest ustalenie schorzenia będącego jego źródłem. SUK może wystąpić u każdego kota, niezależnie od jego wieku, płci czy rasy. Zjawisko to częściej obserwuje się u kocurów niż u samic.

Objawy choroby

Objawy choroby są bardzo łatwe do zauważenia przez właściciela kota, szczególnie jeśli kot stale przebywa w domu.
Najczęstsze objawy:
– krwiomocz,
– zaburzenia w oddawaniu moczu,
– nieprawidłowa barwa moczu,
– częste wylizywanie okolic prącia lub sromu,
– bolesność podczas oddawania moczu (głośne miauczenie),
– oddawanie moczu poza kuwetę,
– częste oddawanie moczu w małych ilościach,
– niepokój, apatia,
– niechęć do jedzenia,
– niechęć do zabawy i jakiegokolwiek ruchu.

Przyczyny występowania SUK

Istnieje kilkadziesiąt schorzeń, które wywołują SUK. Poniżej podane są te, które występują najczęściej.

Koty młode:
– idiopatyczne zapalenie pęcherza,
kamienie moczowe,
– wady budowy anatomicznej,
– nowotwory,
– zapalenie pęcherza moczowego,
wirus białaczki kotów.

Koty stare (powyżej 10 lat):
– zapalenie pęcherza moczowego,
kamienie moczowe,
– infekcje bakteryjne,
– nowotwory,
– idiopatyczne zapalenie pęcherza,
przewlekła niewydolność nerek.

Czynniki ryzyka wystąpienia

POŻYWIENIE – Wysoka zawartość niektórych mikroelementów w pokarmie może zwiększyć ryzyko wytrącania się w moczu kryształów. Magnez i fosfor to składniki powszechnie spotykanych kryształów fosforowo-amonowo-magnezowych (struwitów). Z tego względu ważne jest, by poziom tych pierwiastków w pożywieniu był możliwe jak najniższy. Pokarm spożywany przez kota ma istotny wpływ na kwasowość jego moczu. Fosforany amonowo-magnezowe wytrącają się w moczu zasadowym, podczas gdy inne (np. szczawiany wapnia) w kwaśnym. Dlatego żywienie kota odpowiednią karmą wpływa na odpowiedni odczyn moczu i zmniejsza ryzyko powstawania kryształów.

STYL ŻYCIA – Niezbyt aktywny tryb życia, przebywanie w zamkniętych pomieszczeniach, ograniczone spożycie wody i brudna kuweta mogą powodować, że kot będzie oddawał mocz rzadziej, co zacznie sprzyjać rozwojowi SUK.

OGÓLNA KONDYCJA – Nadwaga, złe odżywianie i niektóre czynniki środowiska mogą wpływać na rozwój SUK u kota.

PŁEĆ – Objawy SUK występują równie często u obu płci, jednakże u kocurów wykastrowanych częściej dochodzi do zatykania się cewki moczowej.

Leczenie

Leczenie SUK jest zależne od istnienia danego schorzenia lub niedrożności cewki moczowej. W przypadku zatkania cewki najważniejszym krokiem jest usunięcie zatoru, co umożliwi normalne oddawanie moczu. By przeprowadzić odpowiednie leczenie, należy wcześniej udać się do weterynarza, w celu zdiagnozowania przyczyny wystąpienia SUK. Nie wolno nigdy podawać kotu jakichkolwiek preparatów bez wcześniejszej konsultacji z lekarzem.

Przydatne artykuły zoologiczne

Artykuły które mogą cię również zainteresować

Zespół rozsianego krzepnięcia..

Zespół rozsianego krzepnięcia wewnątrznaczyniowego (DIC – disseminated intravascular coagulation) nie jest odrębną jednostką chorobową, lecz złożonym zaburzeniem homeostazy,..