wróć

Świerzb u kota

Świerzb jest chorobą pasożytniczą, spowodowaną przez mikroskopijne roztocza Notoedres cati. Nazywany jest też świerzbem drążącym. Pasożyt atakuje nie tylko koty, ale i psy, króliki, a także ludzi. Cykl rozwoju świerzbowca wynosi 17 dni. Zaczyna się od kontaktu samca i samicy tego pasożyta na skórze zwierzęcia. Następnie samica drąży korytarze w skórze żywiciela i tam składa jaja (to właśnie powoduje stany zapalne i reakcje świądowe). Z wyklutych jaj powstają larwy i pozostawiając po sobie odpady, drążą tunele w kierunku skóry. I tak cykl zaczyna się od nowa. W różnych stadiach rozwoju pasożyty te żywią się na powierzchni skóry.
Pasożyty atakują nie tylko zaniedbane koty, ale także koty osłabione chorobą lub zatrute lekami.

Objawy

Atak świerzbowców przeważnie zaczyna się w koniuszkach uszu kota, stopniowo przenosząc się na głowę, pyszczek, szyję, pierś coraz dalej posuwając się przesuwając się w stronę brzucha i odbytu. W miejscach zaatakowanych przez pasożyta wypada sierść, pojawia się rumień, naskórek łuszczy się, zamieniając w grube strupy. Ubytki okrywy włosowej odsłaniają skórę, na której widnieją zaczerwienione grudki, podobne do ukąszeń komara.
Kot potrząsa głową, bez przerwy się drapie (przyczyną jest drążenie przez świerzbowca tunelów w skórze) i wygryza swędzące go miejsca, co doprowadza do krwawienia, strupów i wypadania włosów.

Zagrożenia

Nieleczony świerzb powoduje coraz częstsze drapanie się kota i wypadanie włosów z poranionych miejsc. Osłabiony choroba kot mało je, przez co jest osłabiony i chudnie. Może to doprowadzić to jego śmierci.

Leczenie

Przede wszystkim obserwujmy każdą zmianę w zachowaniu naszego kota, zwracajmy uwagę na jego sierść, okolice uszu. Podobne do świerzbowca objawy może wywoływać drożdżyca lub gronkowiec, więc aby to wykluczyć należy udać się do lekarza weterynarii, który zbada zeskrobinę z naskórka pod mikroskopem oceniając przyczynę choroby.

Na ogół w leczeniu stosuje się roztwór do nakraplania, stosowany bezpośrednio na skórę (przeważnie jest to preparat siarkowy). Ważne jest też regularne czyszczenie chorych uszu albowiem gnieździ się tam woskowina, leki i wydzieliny świerzbowców), jeśli sami mamy z tym problem lub obawiamy się zrobić kotu krzywdę, udajmy się z tym do lekarza weterynarii.

Przydatne artykuły zoologiczne

Artykuły które mogą cię również zainteresować

Zespół rozsianego krzepnięcia..

Zespół rozsianego krzepnięcia wewnątrznaczyniowego (DIC – disseminated intravascular coagulation) nie jest odrębną jednostką chorobową, lecz złożonym zaburzeniem homeostazy,..