2019-09-25 08:25

Otyłość u psów i kotów

Otyłość to nie tylko problem ludzi. Często można ją też zaobserwować wśród psów i kotów. Najczęstszą przyczyną otyłości u naszych pupili jest spożywanie zbyt dużych ilości pokarmu, ale może ona wynikać również z zaburzeń hormonalnych. Niezależnie jednak od przyczyn otyłość jest powodem szeregu problemów zdrowotnych u zwierząt.

Nadwagą określa się masę ciała o 15% większą od normy dla danej rasy czy gatunku. Gdy masa ciała przekroczy normę o 20 – 30% oznacza to, że mamy do czynienia z otyłością pupila. Geneza otyłości związana jest m.in. z dostarczaniem organizmowi większej ilości energii niż jest w stanie on zużyć. Wpływ na otyłość zwierzęcia może mieć również jego rasa, płeć, wiek czy zabieg kastracji. Inną przyczyną otyłości u zwierzęcia mogą być zaburzenia hormonalne w organizmie, np. nadczynność kory nadnerczy lub niedoczynność tarczycy.

Objawy towarzyszące otyłości u psów i kotów:

• nietolerancja wysiłkowa
• duszności
• wzrost ciśnienia krwi
• spadek aktywności fizycznej

Skutki zdrowotne przy otyłości psów i kotów:

cukrzyca
• nadczynność kory nadnerczy
• niedoczynność tarczycy
• zespół Cushinga

Predyspozycje rasowe przyczyniające się do wystąpienia otyłości u psów występują u następujących ras psów:

• beagle
• labradory
• spaniele
• teriery
• bassety
• jamniki długowłose

Okazuje się również, że zarówno u psów, jak i u kotów otyłość występuje najczęściej pomiędzy 5 a 10 rokiem życia. Spowodowane jest to znacznym stopniem obniżenia się aktywności fizycznej u zwierząt. Ciekawostką jest również to, że u psów częściej stwierdza się otyłość u samic, za to u kotów na otyłość chorują częściej samce.

Leczenie otyłości

Leczenie powinno przebiegać pod kontrolą lekarza weterynarii, który po ocenie stanu zdrowia pacjenta zaproponuje odpowiednią dietę oraz aktywność fizyczną dla psa lub kota. Bardzo istotną kwestią będzie sumienne przestrzeganie zaleceń lekarza przez opiekuna zwierzęcia. Przy zaleconej diecie zwierzak nie powinien otrzymywać do jedzenia nic poza nakazaną dietą. Na tym etapie wypadają z diety wszelkie smakołyki czy resztki obiadu, które były dotychczas serwowane pupilowi. Odpowiedni rygor żywieniowy i aktywność fizyczna u pupila będzie gwarancją skutecznego leczenia zwierzęcia.

data publikacji artykułu: 2019-09-25