Brak apetytu u kota

Zdarza się, że nasz kot, do tej pory zachowujący się zupełnie normalnie, nagle zaczyna tracić apetyt. Nie każdy opiekun zdaje sobie sprawę, że kiedy brak apetytu przedłuża się, może to spowodować poważne i często nieodwracalne zmiany w organizmie naszego zwierzęcia. Przyczyn braku łaknienia można doszukiwać się w wielu czynnikach natury zdrowotnej lub behawioralnej.

Brak apetytu u kota

Utrata apetytu to jeden z najczęstszych objawów wielu dolegliwości i chorób. Jeśli nasz kot odmawia jedzenia, powinniśmy udać się z nim do lekarza weterynarii, który oceni, co spowodowało takie zachowanie u naszego pupila. Do najbardziej typowych dolegliwości, przy których występuje utrata łaknienia należą:

złogi sierści w przewodzie pokarmowym (pilobezoary) – gdy kot, mówiąc potocznie, „zakłaczy się” często nie czuje się wtedy najlepiej. pilobezoary mogą bowiem podrażniać błony śluzowe oraz powodować nieprzyjemne zaparcia lub wzdęcia. Jeśli podejrzewamy, że kot cierpi z powodu bezoarów włosowych, podajmy mu pastę odkłaczającą lub olej parafinowy – mają one działanie poślizgowe i pomogą usunąć kulę sierści z przewodu pokarmowego. Możemy też zachęcić kota do zjedzenia trawy dla kotów – jej działanie sprowokuje wymioty i kot pozbędzie się ciała obcego.
pasożyty wewnętrzne (tasiemiec, glista i inne) – gdy podejrzewamy tę przyczynę, należy udać się do weterynarza, który zbada kał kota na obecność pasożytów i zaleci odpowiedni środek odrobaczający.

niedrożność jelit – jest spowodowana utknięciem ciała obcego w jelitach zwierzęcia i jak większość dolegliwości ze strony układu pokarmowego, sprawia, że kot nie ma ochoty na jedzenie (bo po prostu źle się czuje). Lekarz weterynarii powinien zbadać kota i ustalić jakiego rodzaju ciało obce zatkało jelita oraz podjąć odpowiednie kroki w celu usunięcia tej „blokady”.
choroba wirusowa, zakażenie bakteryjne, pierwotniaki – gdy kota zaatakuje wirus, bakteria lub pierwotniak, najczęściej obok wielu charakterystycznych dla danej choroby objawów pojawia się właśnie brak łaknienia. Zwierzę powinien natychmiast zbadać weterynarz. Zleci on odpowiednie badania i zdiagnozuje chorobę.

reakcja poszczepienna – niektóre koty wykazują nadwrażliwość na któryś ze składników szczepionki. Jeśli krótko po szczepieniu nasz zwierzak nie chce przyjmować pokarmów, może to być właśnie spowodowane reakcją poszczepienną. Często na drugi dzień apetyt kotu wraca, jeśli jednak tak się nie stanie, koniecznie zasięgnijmy porady weterynarza.

zatrucie – zatrucie ze strony układu pokarmowego, układu oddechowego lub skóry zazwyczaj powoduje utratę apetytu. Zwierzę, u którego podejrzewamy zatrucie należy niezwłocznie zawieźć do lekarza weterynarii!
nadżerki w pyszczku, kamień nazębny, bolące dziąsła – brak apetytu w tych przypadkach powodowany jest bólem pyszczka podczas gryzienia i przeżuwania pokarmów. Zapytajmy weterynarza o sposoby leczenia tego rodzaju dolegliwości (może on zalecić usunięcie kamienia nazębnego lub leki łagodzące stany zapalne)

Inne przyczyny braku apetytu u kota mogą być związane z psychiką zwierzęcia. Niektóre koty są po prostu wybredne i nie zjedzą pokarmu, który im nie będzie smakował. Dlatego też dieta kota powinna być urozmaicana od chwili przestawienia zwierzęcia na stały pokarm. Pomoże to wyeliminować niepożądane reakcje na nieznany kotu rodzaj jedzenia. Jest to ważne z jednego jeszcze powodu – jeśli przyzwyczaimy naszego mruczka do jednej karmy, a po pewnym czasie karma ta zostanie np. wycofana z rynku, kot może nie zaakceptować nowego pożywienia i wtedy pojawia się problem. Kolejna przyczyna utraty zainteresowania jedzeniem może być okres godowy. W tym czasie zwierzę ma zupełnie inne priorytety niż dostarczanie organizmowi składników pokarmowych. Kastracja to najlepszy sposób, aby wyeliminować ten rodzaj kociej głodówki. Jednak najczęściej przyczyną braku apetytu są zmiany w życiu i otoczeniu kota. Zwierzęta te niezwykle silnie reagują na zaburzenie ustalonego porządku. Zastanówmy się, czy nasz niejadek nie był ostatnio wystawiony na działanie stresu (np. dłuższa rozłąka z właścicielem, nowy domownik – człowiek lub zwierzę, przeprowadzka, przemeblowanie itp.). Zdarza się też niejednokrotnie, że kot nie ma ochoty na jedzenie po przebytej chorobie lub zabiegu chirurgicznym.

Pamiętajmy, że głodowanie dłuższe niż 2-3 dni jest bardzo niebezpieczne dla zdrowia i życia kota. W bardzo szybkim tempie dochodzi do nieodwracalnego uszkodzenia wątroby – następuje jej stłuszczenie, a w efekcie poważne komplikacje (łącznie z marskością wątroby i śmiercią zwierzęcia!). Dlatego nie bagatelizujmy braku apetytu u naszego pupila, a gdy tylko zaobserwujemy niepokojące zachowanie lub nadmierne wychudzenie, udajmy się do lekarza weterynarii. Stwierdzi on przyczynę takiego stanu, oceni stan zdrowia kota, zaleci odpowiednią terapię (np. poda leki stymulujące apetyt lub glukozę podskórnie) oraz doradzi sposób dalszego postępowania. Może być konieczne karmienie kota na siłę (używając do tego celu butelki ze smoczkiem lub strzykawki bez igły oraz stosując specjalistyczne, wysokoenergetyczne karmy).

data publikacji artykułu: 2009-06-18