Choroby powiek u kota

Choroby oczu u kotów mogą spowodować utratę najważniejszego u tych zwierząt zmysłu, czyli wzroku. Dlatego nie wolno bagatelizować symptomów wskazujących na schorzenie lub uraz oczu, powiek czy spojówek i w razie ich wystąpienia należy koniecznie udać się z naszym zwierzęciem do lekarza weterynarii (jeśli to możliwe, okulisty weterynaryjnego).

U zdrowego kota oczy są błyszczące, bystre, czyste, bez ropnej lub krwawej wydzieliny, źrenice są jednakowej wielkości i prawidłowo reagują na światło, okolice oczu nie zdradzają objawów stanu zapalnego, powieki zbudowane są prawidłowo, nie są wywinięte.

Do schorzeń narządu wzroku należą choroby powiek. Powieki spełniają ważne zadania: chronią oczy przed urazami, służą do rozprowadzanie łez, a także czyszczą gałkę oczną z zanieczyszczeń. Do najczęstszych schorzeń powiek należą infekcje, skaleczenia, urazy, bakterie, świerzbowce, grzyby, a także wady wrodzone i nowotwory.

Nie próbujmy nigdy sami leczyć chorych powiek u kota, gdyż ze względu na sąsiedztwo wrażliwego organu, jakim jest gałka oczna, możemy niechcący tylko pogorszyć sytuację. Leczeniem musi zająć się lekarz weterynarii, dlatego widząc niepokojące zmiany na powiekach naszego pupila, natychmiast udajmy się do lecznicy.

Na co powinniśmy zwrócić szczególną uwagę? Istnieje szereg objawów, świadczących o wystąpieniu choroby powiek. Wszystkie poniższe objawy dotyczą oczywiście okolic powiek lub samej powieki.

- zranienia
- zaczerwienienia
- stany zapalne
- podrażnienia
- tarcie łapką podrażnionego miejsca
- wyłysienia
- łuszcząca się skóra
- świąd i związane z nim intensywne drapanie okolic powiek
- zmiany skórne (plamki, guzki, krostki, strupki itp.)
- powieka podwinięta do środka (wada wrodzona, która powoduje ciągły stan zapalny, podrażnienie, zaczerwienienie, ból oka, ponieważ gałka oczna cały czas drażniona jest sierścią)
- powieka wywinięta na zewnątrz (wada wrodzona, powodująca zazwyczaj dyskomfort i niekiedy stan zapalny)
- nie domykająca się powieka (może zdarzyć się, że blizna po skaleczeniu w pewnym stopniu skraca, czy „podnosi” powiekę, która nie może się domknąć; grozi to wyschnięciem gałki ocznej, czasami utratą wzroku i powoduje silny dyskomfort)

Lekarz weterynarii po stwierdzeniu rodzaju dolegliwości zaleci odpowiednie leczenie. W zależności od schorzenia leczenie może być mniej lub bardziej skomplikowane. Czasami wystarczy ograniczyć się do zdezynfekowania ranki, podania antybiotyku czy założeniu kołnierza ochronnego, aby kot przestał drapać okolice oka. W przypadku grzybicy trzeba będzie zastosować środek przeciwgrzybiczy. W innych przypadkach niezbędny może być zabieg chirurgiczny, czy wdrożenie bardziej złożonej terapii. Nie podejmujmy jednak żadnych działań bez porozumienia z lekarzem.

data publikacji artykułu: 2009-07-01