2019-02-20 07:58

Cystynuria u kotów

Cystynuria to schorzenie układu moczowego, które jest rzadko diagnozowane u kotów. Objawy choroby mogą pojawić się zarówno u osobnika młodego, jak i kota w średnim wieku.

Cystynuria oznacza tworzenie się w drogach moczowych wielomineralnych skupisk kryształów i kamieni cystynowych (1-2% przypadków). Źródłem cystyny są produkty wysokobiałkowe, szczególnie: wieprzowina, drób, jaja, nabiał, kiełki pszenicy oraz owies. Cystyna znajdująca się w białkach jest wchłaniana przez organizm w jelicie cienkim, skąd przez krwioobieg wędrują do nerek. Kryształy cystyny oraz kamienie cystynowe tworzą się w wyniku defektu kanalików proksymalnych, które mają za zadanie resorbowanie przefiltrowanej przez nerki wchłoniętej wcześniej cystyny. Kryształy cystyny posiadają charakterystyczny wygląd. Są przezroczyste i płaskie, w kształcie sześciokątów. Kamienie z kolei są bardziej okrągłe, z gładką powierzchnią.

Objawy kliniczne występujące przy cystynurii:

• trudność w oddawaniu moczu
• częste oddawanie małych ilości moczu
• krew w moczu
• apatia
• zmniejszony apetyt

Leczenie

Jeśli u kota wystąpią wyżej wymienione objawy, należy niezwłocznie udać się z nim do placówki weterynaryjnej w celu przeprowadzenia dokładnego badania klinicznego i podjęcia decyzji o sposobie leczenia.

Zalecane postępowanie w przypadku farmakologicznego rozpuszczania i zapobiegania kamieniom cystynowym to zredukowana ilość białka i metioniny w diecie, alkalizacja moczu oraz podawanie leków zawierających tiole. Dieta musi być utrzymywana przez cały okres życia kota.

data publikacji artykułu: 2019-02-20