2019-02-14 08:18

Przyczyny załatwiania się kota poza kuwetą

Załatwianie się kotów poza kuwetą to jeden z częstszych przypadków nad którym pracują behawioryści. Sygnałów wysyłanych w ten sposób przez koty nie można bagatelizować. Załatwianie potrzeb fizjologicznych poza kuwetą może wynikać zarówno z przyczyn typowo medycznych, jak i tych związanych z kocią psychiką.

Znakowanie moczem terenu przez koty

Najczęściej teren znaczą niekastrowane kocury oraz kotki w rui. Zapach to jeden z podstawowych elementów komunikowania kotów. To znak dla innych mruczków o stanie hormonalnym i rozrodczym, wieku, stanie zdrowia i przynależności do grupy znaczącego teren kota. Znaczenie nie ma charakteru odstraszającego, jest to tylko informacja o tym, kto jest lub był w określonym miejscu. Dzięki znaczeniu moczem koty wyznaczają swoje terytoria, dodatkowo wpływa to na relacje społeczne w grupie. Rozwiązaniem może być zabieg sterylizacji/kastracji kotów.

Oddawanie moczu poza kuwetą

Przyczyny zdrowotne:

• choroby dolnych dróg moczowych,
  • cukrzyca,
  • kamica nerkowa,
  • jatrogenne – wywołane podawaniem płynów, kortykosteroidów, leków moczopędnych,
  • FeLV,
  • FIV,
  • FIP,
  • choroby wątroby,
  • zaburzenie poznawcze,
  • starość

Przyczyny behawioralne:

• za mała kuweta,
  • nieodpowiednie miejsce ustawienia kuwety – za głośne, zbyt często uczęszczane np. korytarz. Także zbyt bliska odległość od misek z jedzeniem,
  • odświeżacze powietrza w okolicy kuwety,
  • źle dobrana kuweta. Część kotów preferuje kuwety kryte, część odkryte. Przy kuwetach krytych warto wyciągnąć drzwiczki, ponieważ koty często się ich boją.
  • źle dobrany żwirek,
  • brudna kuweta,
  • zmiana miejsca ustawienia kuwety,
  • konflikt społeczny w grupie kotów – obrona kuwety przez drugiego kota, walka o zasoby. W tym przypadku warto zwiększyć liczbę kuwet w mieszkaniu.
  • przemeblowanie domu,
  • kojarzenie z bólem – jeśli kot w trakcie załatwiania się odczuwa ból np. z powodu kamieni w pęcherzu moczowym, bólów stawów, itp.
  • kojarzenie ze strachem, np. w trakcie korzystania kota z kuwety włączyliśmy pralkę czy odkurzacz. Kot wystraszył się hałasu, skojarzył stres ze swoją obecnością w kuwecie i teraz boi się do niej wchodzić.
  • inne sytuacje stresowe – tak naprawdę bez wywiadu i dokładnej obserwacji zwierzęcia w miejscu jego zamieszkania i oceny warunków, jakie ma zapewnione, nie jesteśmy w stanie jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie o przyczyny. Koty to zwierzęta, które doskonale ukrywają swoje słabości, więc gdy pojawia się problem z załatwianiem poza kuwetą, w pierwszej kolejności należy odwiedzić gabinet weterynaryjny. Dopiero gdy mamy pewność, że zwierzak jest zdrowy, możemy przejść do oceny stanu emocjonalnego kota.
  • tęsknota kota za właścicielem lub zbyt mało poświęcanej uwagi kotu przez opiekuna,
  • niekastrowanie/ niesterylizowane koty.

Brudzenie kałem

Z punktu widzenia zaburzeń behawioralnych ten rodzaj znakowania u kotów występuje bardzo rzadko. Czasem może to wynikać z nieprzystosowania kotów do życia w mieszkaniu. Koty, które przez lata były wolnobytujące lub czasem dzikie, nie będą potrafiły lub chciały szybko odszukać kuwety. Wiąże się to przede wszystkim z silnym stresem. Wszystko zależy od tego, z jakim kotem mamy do czynienia. Część kotów po odrobinie cierpliwości ze strony opiekuna, doskonale przystosowuje się do życia w domu. Inne nigdy nie odnajdują się w ograniczonej przestrzeni.

Sposoby radzenia sobie z załatwianiem poza kuwetą

To zależy od przyczyn, a tych jest bardzo wiele. Zarówno ze strony stanu zdrowia fizycznego, jak i emocjonalnego kota. Bez wywiadu z właścicielem oraz obserwacji kota nie można jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Ważne jest, aby każde zwierzę u którego pojawiły się tego typu zaburzenia, było bardzo dokładnie przebadane w gabinecie weterynaryjnym. Jeśli jest zdrowe, wówczas szukamy przyczyny takiego zachowania wśród zaburzeń behawioralnych.

Najważniejsze jest to, aby kuweta była zawsze czysta, raczej za duża niż za mała. Powinna stać w ustronnym, w miarę cichym miejscu, a nie obok włączonej pralki. W pobliżu nie powinny znajdować się miseczki z jedzeniem i odświeżacze powietrza. Więcej kotów w domu wymaga większej ilości kuwet.

Kastrujemy/ sterylizujemy koty. Dzięki temu nasi pupile w większości przestają znaczyć teren. Zabieg ma pozytywny wpływ także na stan zdrowia – ograniczamy występowanie wielu chorób w przyszłości. Dodatkowo zmniejszamy bezdomność wśród zwierząt.

Mgr tech. wet. Kamila Wiatr

Kocia behawiorystka, której wiedza ma solidne fundamenty. Z kotami kontakt ma od kołyski (własnej). Prowadzi profil na portalach społecznościowych „Kocie fochy. Porady behawioralne”. Dodatkowo jako aktywistka od lat pomaga bezdomnym kotom, prowadziła dom tymczasowy dla potrzebujących zwierząt, głównie tych wymagających stałej opieki medycznej. Wieloletnie doświadczenie w pracy zawodowej na stanowisku technika weterynarii oraz udział w licznych konferencjach i szkoleniach z zakresu medycyny behawioralnej zwierząt zaowocowały doskonałym wyczuciem psychiki i potrzeb naszych kocich przyjaciół. Autorka publikacji naukowych z zakresu zarządzania i marketingu zakładów leczniczych dla zwierząt. Prywatnie pracoholik, który minuty nie usiedzi bez zajęcia (próbuje z tym walczyć). Opiekunka trzech roztargnionych kotów oraz matka równie roztargnionego chłopca.