2019-02-14 08:18

Przyczyny załatwiania się kota poza kuwetą

Załatwianie się kotów poza kuwetą to jeden z częstszych przypadków nad którym pracują behawioryści. Sygnałów wysyłanych w ten sposób przez koty nie można bagatelizować. Załatwianie potrzeb fizjologicznych poza kuwetą może wynikać zarówno z przyczyn typowo medycznych, jak i tych związanych z kocią psychiką.

Znakowanie moczem terenu przez koty

Najczęściej teren znaczą niekastrowane kocury oraz kotki w rui. Zapach to jeden z podstawowych elementów komunikowania kotów. To znak dla innych mruczków o stanie hormonalnym i rozrodczym, wieku, stanie zdrowia i przynależności do grupy znaczącego teren kota. Znaczenie nie ma charakteru odstraszającego, jest to tylko informacja o tym, kto jest lub był w określonym miejscu. Dzięki znaczeniu moczem koty wyznaczają swoje terytoria, dodatkowo wpływa to na relacje społeczne w grupie. Rozwiązaniem może być zabieg sterylizacji/kastracji kotów.

Oddawanie moczu poza kuwetą

Przyczyny zdrowotne:

• choroby dolnych dróg moczowych,
  • cukrzyca,
  • kamica nerkowa,
  • jatrogenne – wywołane podawaniem płynów, kortykosteroidów, leków moczopędnych,
  • FeLV,
  • FIV,
  • FIP,
  • choroby wątroby,
  • zaburzenie poznawcze,
  • starość

Przyczyny behawioralne:

• za mała kuweta,
  • nieodpowiednie miejsce ustawienia kuwety – za głośne, zbyt często uczęszczane np. korytarz. Także zbyt bliska odległość od misek z jedzeniem,
  • odświeżacze powietrza w okolicy kuwety,
  • źle dobrana kuweta. Część kotów preferuje kuwety kryte, część odkryte. Przy kuwetach krytych warto wyciągnąć drzwiczki, ponieważ koty często się ich boją.
  • źle dobrany żwirek,
  • brudna kuweta,
  • zmiana miejsca ustawienia kuwety,
  • konflikt społeczny w grupie kotów – obrona kuwety przez drugiego kota, walka o zasoby. W tym przypadku warto zwiększyć liczbę kuwet w mieszkaniu.
  • przemeblowanie domu,
  • kojarzenie z bólem – jeśli kot w trakcie załatwiania się odczuwa ból np. z powodu kamieni w pęcherzu moczowym, bólów stawów, itp.
  • kojarzenie ze strachem, np. w trakcie korzystania kota z kuwety włączyliśmy pralkę czy odkurzacz. Kot wystraszył się hałasu, skojarzył stres ze swoją obecnością w kuwecie i teraz boi się do niej wchodzić.
  • inne sytuacje stresowe – tak naprawdę bez wywiadu i dokładnej obserwacji zwierzęcia w miejscu jego zamieszkania i oceny warunków, jakie ma zapewnione, nie jesteśmy w stanie jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie o przyczyny. Koty to zwierzęta, które doskonale ukrywają swoje słabości, więc gdy pojawia się problem z załatwianiem poza kuwetą, w pierwszej kolejności należy odwiedzić gabinet weterynaryjny. Dopiero gdy mamy pewność, że zwierzak jest zdrowy, możemy przejść do oceny stanu emocjonalnego kota.
  • tęsknota kota za właścicielem lub zbyt mało poświęcanej uwagi kotu przez opiekuna,
  • niekastrowanie/ niesterylizowane koty.

Brudzenie kałem

Z punktu widzenia zaburzeń behawioralnych ten rodzaj znakowania u kotów występuje bardzo rzadko. Czasem może to wynikać z nieprzystosowania kotów do życia w mieszkaniu. Koty, które przez lata były wolnobytujące lub czasem dzikie, nie będą potrafiły lub chciały szybko odszukać kuwety. Wiąże się to przede wszystkim z silnym stresem. Wszystko zależy od tego, z jakim kotem mamy do czynienia. Część kotów po odrobinie cierpliwości ze strony opiekuna, doskonale przystosowuje się do życia w domu. Inne nigdy nie odnajdują się w ograniczonej przestrzeni.

Sposoby radzenia sobie z załatwianiem poza kuwetą

To zależy od przyczyn, a tych jest bardzo wiele. Zarówno ze strony stanu zdrowia fizycznego, jak i emocjonalnego kota. Bez wywiadu z właścicielem oraz obserwacji kota nie można jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Ważne jest, aby każde zwierzę u którego pojawiły się tego typu zaburzenia, było bardzo dokładnie przebadane w gabinecie weterynaryjnym. Jeśli jest zdrowe, wówczas szukamy przyczyny takiego zachowania wśród zaburzeń behawioralnych.

Najważniejsze jest to, aby kuweta była zawsze czysta, raczej za duża niż za mała. Powinna stać w ustronnym, w miarę cichym miejscu, a nie obok włączonej pralki. W pobliżu nie powinny znajdować się miseczki z jedzeniem i odświeżacze powietrza. Więcej kotów w domu wymaga większej ilości kuwet.

Kastrujemy/ sterylizujemy koty. Dzięki temu nasi pupile w większości przestają znaczyć teren. Zabieg ma pozytywny wpływ także na stan zdrowia – ograniczamy występowanie wielu chorób w przyszłości. Dodatkowo zmniejszamy bezdomność wśród zwierząt.

data publikacji artykułu: 2019-02-14