2018-09-27 10:00

Stłuszczenie wątroby

Wątroba jest bardzo ważnym organem. Pełni w organizmach wszystkich zwierząt bardzo wiele funkcji, dlatego też jej choroby są bardzo niebezpieczne dla zdrowia i życia zwierzęcia. Wątroba u kotów jest szczególnie wrażliwa i zarówno niewłaściwa dieta, jak i niektóre choroby mogą łatwo doprowadzić do jej stłuszczenia.

Wątroba - bardzo ważny narząd

Wątroba należy do układu pokarmowego, jednak jej funkcje wychodzą poza działanie tego układu. Najważniejsze z nich to:
• Metabolizm białek, węglowodanów i lipidów,
• Metabolizm leków i hormonów,
• Produkcja białek enzymatycznych, strukturalnych oraz białek surowicy krwi,
• Magazynowanie glikogenu, minerałów i witamin,
• Produkcja witaminy K,
• Produkcja czynników krzepnięcia krwi,
• Wydzielanie żółci niezbędnej do trawienia tłuszczów,
• Detoksykacja organizmu.

Zagrożone zwierzęta

Dokładny proces powstawania pierwotnego stłuszczenia wątroby nie jest do końca poznany. Choroba pojawia się u kotów bez względu na wiek czy rasę, najczęściej przydarza się jednak kastrowanym kotkom. Czynnikiem ryzyka jest także otyłość zwierzęcia i niewielka aktywność fizyczna - w większości chorują koty niewychodzące z domów. Choroba może zostać wywołana przez stres, np. wyjazd właściciela, pojawienie się nowego zwierzęcia w domu.
Do stłuszczenia wątroby dochodzi w wyniku zaburzeń gospodarki białkowo-tłuszczowej. Podejrzewa się, że wpływ na rozpoczęcie tej choroby może mieć niewłaściwa dieta i zbytnie przekarmianie zwierząt. Możliwe, że przyczynia się do tego także niedobór niektórych aminokwasów, w tym argininy, metioniny oraz cysteiny.

Odkładanie się tłuszczu w wątrobie

W wyniku nieprawidłowości w diecie lub dużego stresu, organizm mobilizuje tłuszcze zmagazynowane w tkance tłuszczowej. Do wątroby dociera nadmiernie dużo tłuszczów, które są wykorzystywane w celu produkcji energii. Nadmiar tłuszczów zostaje jednak zmagazynowany w obrębie komórek wątroby - hepatocytów. W hepatocytach tworzą się duże wodniczki wypełnione tłuszczem, co prowadzi do ich obrzęków. Tłuszcz najczęściej uniemożliwia funkcjonowanie danej komórki. Niestety pierwsze objawy stłuszczenia wątroby pojawiają się dopiero, kiedy uszkodzonych jest ok. 50% jej komórek.

Wtórne stłuszczenie wątroby

Stłuszczenie wątroby może mieć także charakter wtórny. Może występować we wszystkich chorobach, w których kot traci apetyt, w tym:
• Cukrzycy,
• Kardiomiopatii,
• Zapaleniu przewodu pokarmowego, wątroby i dróg żółciowych,
• Niewydolności nerek,
• Zakaźnym zapaleniu otrzewnej,
• Zatruciu metalami ciężkimi, substancjami chemicznymi.

Objawy stłuszczenia wątroby

Chore na stłuszczenie wątroby koty przede wszystkim tracą apetyt i znacznie chudną. Poza tym koty stają się apatyczne, osłabione, mają ślinotok, biegunkę oraz wymioty. Wątroba chorego kota jest powiększona, może także pojawić się wodobrzusze. Brzuch jest zazwyczaj bolesny. Przy dłużej trwającej chorobie zmniejsza się krzepliwość krwi, pojawiają się wybroczyny i żółtaczka.

Badania laboratoryjne

W celu potwierdzenia diagnozy należy wykonać badania krwi, aby określić poziom enzymów wątrobowych. Przede wszystkim w stłuszczeniu wątroby zwiększa się poziom fosfatazy zasadowej (AP), wzrost może być 10-15-krotny. Podwyższone są także poziomu aminotransferazy alanininowej (ALT) oraz aminotransferazy asparaginianowej (AST), a jednocześnie spada poziom mocznika we krwi. Lekarz może także zalecić wykonanie biopsji cienkoigłowej, która pozwoli ocenić stopień stłuszczenia wątroby.

Leczenie stłuszczenia wątroby

Stłuszczenie wątroby jest bardzo poważnym schorzeniem. Jest to bezpośrednie zagrożenie dla życia kota, więc ważne jest rozpoczęcie leczenia tak szybko jak to możliwe. Najważniejszym krokiem w leczeniu stłuszczenia wątroby jest przymusowe karmienie kota do momentu, aż zacznie on jeść samodzielnie. Karmienie prowadzone jest przez sondę, założoną przez lekarza. Poza tym kot musi regularnie otrzymywać leki, które dobiera lekarz biorąc pod uwagę stan konkretnego pacjenta. Mogą być wymagane antybiotyki, a u pacjentów z zaburzeniami krzepliwości krwi - także witamina K. Dodatkowo można podawać kotu preparaty żółciopędne, np. z ostropestem plamistym. Wątroba ma silne zdolności regeneracyjne, dzięki czemu przy zastosowaniu w porę odpowiedniego leczenia, można doprowadzić do pełnego wyleczenia zwierzęcia.

data publikacji artykułu: 2018-09-27