Lęk psa przed ludźmi

Niektóre psy zdradzają objawy lęku przed człowiekiem. Jeśli zachowanie takie dotyczy osób obcych, może być to spowodowane zespołem pozbawienia bodźców zewnętrznych lub złymi doświadczeniami związanymi z człowiekiem. Jeśli zwierzak boi się opiekuna, może to być wynik nadmiernego i niewłaściwego karcenia psa za to, że np. siusia na podłogę itp.

Lęk psa przed ludźmi

Lęk przed ludźmi objawia się tym, że pies:

- widząc człowieka przyjmuje postawę podporządkowaną
- podkula ogon
- kładzie się brzuchem do góry
- kuli całe ciało
- drży
- spuszcza wzrok
- jest nieufny wobec człowieka
- zachowuje daleko idącą ostrożność w kontakcie z nowo poznanym człowiekiem lub unika kontaktu
- nie przychodzi na zawołanie
- oddaje mocz (jest to oznaka uległości)
- chowa się przed człowiekiem
- zazwyczaj nie wykazuje agresji, jest uległy

Przyczyn lęku przed ludźmi należy doszukiwać się w nieprawidłowo przeprowadzonej socjalizacji szczenięcia w pierwszych trzech miesiącach jego życia. Błędy dotyczą zarówno okresu, gdy maluch przebywał w hodowli (nie miał najprawdopodobniej odpowiedniej ilości różnorodnych kontaktów z ludźmi, zwłaszcza z obcymi), ale także gdy trafił już do nowych opiekunów (ze względu na np. zbyt częste, niezrozumiałe dla zwierzaka karanie, nerwowe zachowanie opiekunów, czy nerwowa atmosfera w domu prawdopodobnie wytworzyło się u psa silne zaburzenie emocjonalne, konflikt wewnętrzny i brak poczucia bezpieczeństwa, których skutkiem jest właśnie lęk przed ludźmi).

Leczeniem lęku przed ludźmi powinien zająć się doświadczony lekarz weterynarii – specjalista psychologii zwierząt. Terapia polega na odbudowaniu pewności siebie u psa, na przywróceniu prawidłowych relacji psa z właścicielem, na zbudowaniu zaufania psa do opiekunów, a w dalszej kolejności do obcych osób. Celem jest eliminacja objawów lękowych w reakcji na człowieka. Aby terapia była skuteczna, dobrze jest, gdy uczestniczą w niej opiekunowie.

data publikacji artykułu: 2009-06-29