Uśmiech pupila - wyniki

85% populacji psów i kotów powyżej 1 roku życia cierpi z powodu chorób przyzębia

Dolegliwości związane z jamą ustną są aktualnie jednym z najpowszechniejszych schorzeń wśród psów i kotów. Mogą mieć poważny wpływ na funkcjonowanie ich organów wewnętrznych.

Choroby zębów i dziąseł u zwierząt domowych powodują nie tylko nieprzyjemny oddech, ale mogą być także źródłem infekcji i toksyn rozprzestrzeniających się na inne tkanki i organy. Większość właścicieli zwierząt nie zdaje sobie sprawy, że to może być przyczyną poważnych chorób serca, wątroby lub nerek. Dzięki programowi ‘Uśmiech Pupila’ zorganizowanemu w ramach akcji ‘Zdrowie na 4 łapach’ przez Hill’s Pet Nutrition i Polskie Stowarzyszenie Lekarzy Weterynarii Małych Zwierząt, w ciągu jednego miesiąca ponad 9 tysięcy psów i kotów zostało przebadanych za symboliczną złotówkę w klinikach weterynaryjnych na terenie całej Polski. Celem akcji było zwrócenie uwagi właścicieli zwierząt na istotę higieny jamy ustnej ich pupili oraz pokazanie jak wielki wpływ na ogólną kondycję zdrowotną mają schorzenia stomatologiczne.

Program ‘Uśmiech Pupila’ zaangażował 445 klinik weterynaryjnych w 16 polskich województwach. Przez 30 dni przeprowadzono 9034 badania weterynaryjne, co dało liczbę pond 300 badań dziennie! U zdumiewającej liczby, bo aż u 72% spośród wszystkich przebadanych zwierząt, wykryto schorzenia jamy ustnej. Najczęściej były to: kamień nazębny oraz zapalenie i krwawienie dziąseł, 66% z nich poddano leczeniu poważniejszych schorzeń. Weterynarze sprawdzali także ogólny stan zdrowia pupili, w wyniku tego wykryto, że około 12% z przebadanych zwierząt cierpi na nadwagę.

Media były bardzo zaangażowane pomagając właścicielom zwierząt dowiedzieć się o możliwości przystąpienia do programu, publikując listy adresów klinik. Strona internetowa programu (www.zdrowiena4lapach.pl) cieszyła się dużą popularnością wśród właścicieli zwierząt, którzy mogli dowiedzieć się więcej o chorobach przyzębia i tego jak mogą wziąć udział w programie. Także eksperckie forum internetowe na portalu Gazeta.pl cieszyło się dużym zainteresowaniem, gromadząc ponad 781 użytkowników w ciągu miesiąca. Użytkownicy forum mogli zapytać specjalistów w dziedzinie stomatologii weterynaryjnej o problemy zdrowotne swoich pupili.

W jamie ustnej pupila, cierpiącego na schorzenia stomatologiczne może żyć nawet 700 rodzajów bakterii – w większości szkodliwych dla zdrowia. Za każdym razem gdy zwierze przeżuwa pokarm, bakterie te dostają się do jego krwiobiegu, powodując stan ciągłej bakteriemii – czyli wysiewu bakterii na cały organizm. Bakterie oraz toksyny przez nie wytwarzane, osadzają się w narządach wewnętrznych zwierzęcia mając na nie wpływ. W konsekwencji prowadzi to do niewydolności zakażonych organów
i może znacznie skrócić życie naszego pupila- mówi specjalista stomatologii zwierzęcej, lekarz weterynarii Katarzyna Jodkowska.

Skala zjawiska wymaga niezwłocznej i fachowej interwencji. Regularne konsultacje u lekarzy weterynarii oraz codzienna opieka domowa dają najlepsze rezultaty w zapobieganiu i walce
z chorobami jamy ustnej. Do codziennych czynności należy włączyć szczotkowanie zębów pupila, lub co jest wygodniejsze, dzienne karmienie specjalną karmą stworzoną by czyścić zęby naszych zwierząt w trakcie kiedy ją jedzą.

Obecnie jedyną dostępną w polskich gabinetach weterynaryjnych karmą o dowiedzionym klinicznie działaniu przeciw kamieniowi nazębnemu oraz zapaleniu dziąseł, która posiada atest Veterinary Oral Health Council (VOHC) jest Hill’sTM Prescription DietTM Canine t/dTM, oraz Feline t/dTM. Karmy te są dostępne jedynie w gabinetach weterynaryjnych i posiadają specjalną strukturę, która delikatnie oczyszcza płytkę bakteryjną podczas jedzenia. Jest to najbardziej skuteczny sposób na oczyszczenie zębów zwierzęcia, po profesjonalnym czyszczeniu dentystycznym. Badania przeprowadzone przez firmę Hill’sTM wykazały, że po 4 tygodniach takiej diety, odsetek psów z chorobami jamy ustnej, które jadły wcześniej zwykłą suchą karmę, zmniejszył się z 68% do zaledwie 5%.

data publikacji artykułu: 2010-02-15