Uśmiech Pupila już we wrześniu

1 września rusza kolejna akcja, poświęcona profilaktyce zdrowotnej zwierząt domowych, organizowana przez Polskie Stowarzyszenie Lekarzy Weterynarii Małych Zwierząt i firmę Hill’s Pet Nutrition. Akcja ta będzie kolejną odsłoną cyklicznego programu pod nazwą „Zdrowie na czterech Łapach”. W zeszłym roku w jego ramach promowano walkę z otyłością u zwierząt. Tym razem program, noszący nazwę „Uśmiech Pupila”, będzie skupiał się na problemie chorób przyzębia i jamy ustnej u zwierząt domowych. Przez miesiąc (od 1 do 30 września) w wybranych przychodniach weterynaryjnych na terenie całego kraju, za symboliczną złotówkę właściciele czworonogów będą mogli przeprowadzić badania kontrolne swoich pupili. Patronat nad tegoroczną akcją objęło Europejskie Stowarzyszenie Stomatologów Weterynarii.

Lepiej zapobiegać niż leczyć - badania weterynaryjne za złotówkę.

Dolegliwości związane z jamą ustną są aktualnie jednym z najpowszechniejszych schorzeń wśród wszystkich zwierząt domowych. Najnowsze badania udowodniły, że 85% populacji psów i kotów powyżej 1 roku życia cierpi z powodu różnego zaawansowania chorób przyzębia. Z tego powodu Polskie Stowarzyszenie Lekarzy Weterynarii Małych Zwierząt oraz firma Hill’s Pet Nutrition zdecydowały się stworzyć program, który będzie doskonałą okazją do zwrócenia uwagi właścicieli zwierząt na problemy stomatologiczne ich pupili. Także dla weterynarzy „Uśmiech Pupila”
to sprzyjająca okoliczność dla wprowadzenia higieny jamy ustnej do programu profilaktycznego
w ich praktyce.

Choroby jamy ustnej nie tylko są przyczyną nieprzyjemnego zapachu, ale powodują rozprzestrzenianie się infekcji na inne tkanki i organy. Większość właścicieli zwierząt nie zdaje sobie sprawy, że stany zapalne jamy ustnej bywają częstą przyczyną chorób serca, nerek oraz innych komplikacji zdrowotnych u zwierzęcia. Stosując się do zaleceń lekarzy weterynarii właściciele zwierząt mogą zapobiec niepotrzebnym cierpieniom.

Szczegółowe badania dowodzą iż 98% właścicieli zwierząt nie dba o higienę jamy ustnej swoich zwierząt. Z powodu braku odpowiedniego leczenia 66% zwierząt z pierwszym stopniem kamienia nazębnego ulega poważniejszym schorzeniom. Kolejnym problemem na który należy zwrócić uwagę jest ukruszenie się zębów w szczególności u psów żyjących poza domem. Z kolei u kotów domowych niezwykle często występują uszkodzenia resorpcyjne. Badania pokazują, że aż 28% kotów mieszkających w domu doświadczyło przynajmniej raz w swoim życiu tego bolesnego problemu. Skala problemu wymaga zatem jak najszybszej fachowej interwencji.

Plan regularnych konsultacji u weterynarza oraz zasięganie informacji na temat odpowiedniej prewencji i żywienia zwierzęcia dają doskonałe rezultaty w zapobieganiu i walce z chorobami jamy ustnej. Akcja „Uśmiech Pupila” ma zachęcić właścicieli zwierząt do takiego postępowania oraz uświadomić im jak ważna jest dbałość o higienę zębów i jamy ustnej pupila. Dodatkowo program ma zwrócić uwagę na kluczowe znaczenie diety w walce z chorobami jamy ustnej u zwierząt.

Obecnie jedyną dostępną w polskich gabinetach weterynaryjnych karmą, o udowodnionym klinicznie działaniu przeciw kamieniowi nazębnemu jest Hill’sTM Prescription DietTM, Canine t/dTM oraz Feline t/dTM. Produkt ten zawiera odpowiednią formułę dentystyczną, zapewniającą ochronę zębów twojego kota lub psa. Badania przeprowadzone przez firmę Hill’s dowiodły, że 68% psów karmionych zwykłymi suchymi karmami cierpi na choroby jamy ustnej. W grupie psów karmionych Canine t/dTM firmy Hill’s odsetek ten zmniejszył się do zaledwie 5%. Podobne badania, przeprowadzone na kotach, wykazały bardzo zbliżoną zależność pomiędzy stosowanym pożywieniem, a stanem zdrowia jamy ustnej.

W czasie akcji „Uśmiech Pupila” w gabinetach weterynaryjnych, które wezmą udział w programie, będzie można nie tylko zbadać swojego czworonoga za złotówkę, ale również otrzymać materiały edukacyjne i promocyjne, które ułatwią właścicielom zwierząt dbałość o zdrowie czworonogów.

data publikacji artykułu: 2009-07-09