Żywienie kota z chorą wątrobą

Jeśli nasz kot cierpi z powodu chorej wątroby, konieczne jest ustalenie wraz z lekarzem weterynarii odpowiedniej diety. Należy wówczas wprowadzić zmiany w dotychczasowym żywieniu, gdyż chore zwierzę ma inne zapotrzebowanie na niektóre składniki pokarmowe.

Żywienie kota z chorą wątrobą

Schorzenia wątroby u kotów często są dość późno diagnozowane, gdyż ich objawy widoczne są często dopiero w zaawansowanym stadium choroby. Przyczyny chorób wątroby mogą być różne: niewydolność tego organu związana z podeszłym wiekiem, zatrucia, uwarunkowania genetyczne, nowotwory, długotrwała głodówka. Nie wolno bagatelizować niepokojących objawów, które mogą świadczyć o chorej wątrobie, gdyż może się to skończyć poważnymi problemami zdrowotnymi, a nawet śmiercią zwierzęcia.

Oprócz odpowiedniego leczenia ważne jest wprowadzenie zmian w diecie naszego mruczka. Ważne jest, aby dieta dla kota z chorą wątrobą jak najbardziej oszczędzała ten organ oraz wspomagała regenerację uszkodzonej wątroby. Pożywienie takie musi być lekkostrawne, łatwo przyswajalne, o niskiej zawartości tłuszczu oraz odpowiednio zbilansowane. Konieczne jest dostarczenie zwierzęciu odpowiedniej ilości pełnowartościowego białka, aby wspomóc regenerację komórek. Aby polepszyć metabolizm wątrobowy istotna jest wysoki poziom witamin z grupy B, lecytyny oraz choliny.

Najlepiej karmić chore zwierzę gotową karmą dla kotów „wątrobowców”, gdyż zawiera ona wszystkie niezbędna dla funkcjonowania organizmu składniki, a także spełnia wymogi żywieniowe chorych zwierząt. Z produktów „domowych” można podawać kotu sparzone lub gotowane chude mięso drobiowe lub bardzo chude mięso wołowe (może być z dodatkiem gotowanej marchewki), gotowana chuda ryba. Należy wyeliminować produkty o wysokiej zawartości tłuszczu. Konieczne jest zapewnienie kotu stałego dostępu do świeżej czystej wody.

Należy też pamiętać, że specjalistyczne karmy weterynaryjne o działaniu leczniczym mogą być podawane wyłącznie zwierzętom chorym. Zdrowym kotom mogą one poważnie zaszkodzić!

data publikacji artykułu: 2009-07-10