wróć

Haemobartenelloza

Haemobartenelloza jest bardzo powszechną chorobą psów i kotów. Wywołują ją bakterie Haemobartonella canis oraz Haemobartonella felis, które przenoszone są przez kleszcze, pchły, wszy oraz komary (do zakażenia może też dojść podczas transfuzji krwi, prawdopodobnie przenoszą ją także gryzonie). Choroba ta prowadzi do uszkodzenia czerwonych krwinek (erytrocytów).

Objawy

Przebieg choroby u kotów jest najczęściej łagodny, bez wyraźnych objawów (może wywołać lekką anemię). Wyjątek stanowią te koty, które zakażone zostały wirusem FeLV (wirus kociej białaczki zakaźnej) lub FIV (wirus niedoboru immunologicznego kotów, czyli koci odpowiednik wirusa HIV). U psów choroba przebiega w jeszcze mniej charakterystyczny sposób.

Do charakterystycznych objawów haemobartenellozy należą;

- anemia
- spadek wagi ciała
- utrata łaknienia
- stany depresyjne
- zażółcenie powłok skórnych i błon śluzowych (żółtaczka)

Diagnozowanie i leczenie

Aby potwierdzić zakażenie haemobartenellozą, lekarz weterynarii musi wykonać badanie krwi. Polega ono na wykryciu obecności bakterii w czerwonych krwinkach. Jest ono miarodajne wtedy, gdy powtórzymy badanie parokrotnie w odstępach kilku dni. Obecność bakterii w erytrocytach może, lecz nie musi oznaczać choroby. Jeśli jednak doszło do zachorowania, lekarz podaje antybiotyk z grupy tetracyklin (terapia taka trwa kilka tygodni).

Zapobieganie

Aby nie dopuścić do zarażenia haemobartenellozą, należy po pierwsze, systematycznie stosować odpowiednie preparaty zabezpieczające przed ektopasożytami (w postaci spot-on, sprayu, płynów, kropli itp. - zasięgnijmy porady lekarza weterynarii, który najlepiej doradzi, jaki preparat będzie odpowiedni dla naszego zwierzęcia oraz jak powinno się go stosować), a po drugie, po każdym spacerze starannie przeglądać sierść naszego pupila w celu usunięcia kleszczy. Jeśli potrafimy, usuwamy kleszcza samodzielnie. Pamiętajmy, że należy to robić w odpowiedni sposób: w żadnym wypadku nie smarować go masłem ani nie polewać wodą, ponieważ możemy w ten sposób spowodować, że kleszcz wstrzyknie własną zakażoną krew do krwiobiegu zwierzęcia. Najlepiej usunąć kleszcza przy pomocy specjalnej pęsetki, wykręcając go ze skóry w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara. Nie należy kleszcza gwałtownie ciągnąć! Jeśli nie potrafimy poradzić sobie z prawidłowym usunięciem kleszcza, udajmy się do weterynarza.

Artykuły które mogą cię również zainteresować

Zakaźne zapalenie tchawicy i ..

Zakaźne zapalenie tchawicy i oskrzeli (ang. canine infectious tracheobronchitis) to bardzo zaraźliwa ostra lub podostra choroba dróg oddechowych wywoływana przez mieszane infekcje..

Herpeswiroza psów