Higiena jamy ustnej psa

Jak wynika z przeprowadzonej przez Vetopedię ankiety, niestety większość właścicieli nie wie jak powinno się prawidłowo dbać o zdrowie jamy ustnej psa. Przysmaki czyszczące, są kroplą w morzu i niejednokrotnie tylko chwytem marketingowym producentów. Jedną z pewnych metod- jest szczotkowanie i regularne wizyty u lekarza weterynarii, bo jak widać robi to śr. 9-11% ankietowanych.

Jak dbasz o zęby swojego psa?

Zbyt mało osób zdaje sobie sprawę z tego , jak istotne jest dbanie o higienę jamy ustnej i stosowanie profilaktyki.
Dlatego od dziś- drodzy czytelnicy- zaglądajcie swoim pupilom częściej w pysk, chodźcie z nimi na kontrole weterynaryjną do swojego lekarza weterynarii i pilnujcie odpowiedniej diety, która nie będzie sprzyjać chorobom dziąseł i zębów.

Jak dbać o jamę ustną psa?

Niestety wielu właścicieli psów nawet nie wie, że ich pupile mają spore i poważne problemy zdrowotne i wymagają stałej kontroli jamy ustnej.
Czasem przy okazji rutynowej wizyty czy też kontroli przy okazji szczepienia- okazuję się , że stan jamy ustnej jest już bardzo zły i poważny. W trakcie przeglądu widać, że są luźne zęby, przekrwione i obrzęknięte dziąsła, niekiedy w drastycznych przypadkach- nadżerki , a nawet przetoki do którejś z zatok. Wówczas niejeden właściciel jest zaskoczony i wstrząśnięty tym , co widzi w trakcie badania.
Nagle się okazuje, że pies od dłuższego czasu ma bardzo brzydki zapach z jamy ustnej , wyczuwalny w trakcie przytulania swojego psa…., a przecież stosują różne łatwo dostępne przysmaki i preparaty.
Niestety, niejednokrotnie nie wystarczy stosować ogólnodostępnych środków, powinno się jednak sciągnąć kamien nazębny, ponieważ jest on źródłem bakterii oraz toksyn pochodzących z ich przemian.
Przecież my sami nie pozwolilibyśmy sobie na takie zaniedbanie jamy ustnej!? To dlaczego, dopuszczamy do takiego stanu naszych podopiecznych.
Powstanie stanu zapalnego przydziąśla jest bardzo bolesne, czasem dziąsła krwawią- co zwiększa dyskomfort zwierzęcia i powoduje dalsze postępowanie choroby.
W trakcie odkładania się osadów i kamienia nazębnego – postępuje rozwój szkodliwej flory bakteryjnej, a także procesy zapalne i chorobowe, jest to tym łatwiejsze, że w jamie ustnej jest ciepło i wilgotno.
Niestety ,niejednokrotnie w trakcie badania kontrolnego, lekarze weterynarii odkrywają u swoich pacjentów – w pełni rozwinięte i „rozbuchane” periodontitis ( zapalenie przyzębia).

Schorzenia jamy ustnej:

• Gingivitis – zapalenie dziąseł

• Periodontitis – schorzenie jamy ustnej, powodujące zapalenie dziąseł, ich przekrwienie a także może dotykać kości

• Ropne zapalenie jamy ustnej –poważne schorzenie, stan zapalny kieszonek zębowych i dziąseł, poluźnienie zębów, często tym zmianom towarzyszy ropa

• Próchnica- czyli odwapnienie szkliwa zębów, powodujące powstanie dziur mających połączenie do wnętrza jamy zębowej. Co prawda jest ona rzadka u psów

• Osad – powstaje jako pierwszy, odkłada się na powierzchni zębów ( to połączenie szczątek bakterii, śliny, złuszczonych naskórków i komórek oraz białych krwinek). Osad może w konsekwencji prowadzić do powstania zapalenia dziąseł i powstania kamienia nazębnego

• Kamień nazębny – powstaje na bazie osadu , jest to kombinacja węglanów wapnia i fosforanów wapnia z materią organiczną, odkłada się na powierzchni zębów.

Wielu lekarzy weterynarii uważa, że bakterie i ich toksyny , przemieszczają się z krwioobiegiem i docierają do zastawek serca, nerek , wątroby, powodując ich uszkodzenie.
Zamiast usuwać zęby, leczyć schorzenia i podawać leki, powinno się „zainwestować” w profilaktykę i nie dopuścić do rozwoju pierwotnej choroby przydziąśla.

Schorzenia wykrywane u starych psów, nastręczają dodatkowy problem, ponieważ zabieg odbywa się pod narkozą - tym ważniejsza jest profilaktyka i systematyczne przeglądy stanu zdrowia naszego pupila.

Objawy choroby jamy ustnej:

• brzydki zapach z jamy ustnej

• zbyt obfite ślinienie się

• stan zapalny dziąseł

• ruszające się żeby

• rany, ubytki, wrzody, cysty

• nowotwory

• krwawienie, niekiedy w ciężkich przypadkach - ropa

Jaką profilaktykę stosować i jak uchronić psa przed problemem z jamą ustną?

Po pierwsze- dieta

Powinna być ona bogata i dobrze zbilansowana w mięso – pies w trakcie jego żucia, przegryzania – „ćwiczy” zęby, w czego trakcie dochodzi do ścierania się osadu na nich. Podobny efekt osiąga się stosując zabawki z twardej gumy, surowe gryzaki czy też sznurkowe zabawki.
Powinno się także karmić psa suchą ,twardą karmą – która usuwa osad w sposób mechaniczny. Niekiedy można zakupić karmę pod kątem schorzenia jamy gębowej i zębów albo skierowaną do profilaktyki jamy gębowej.

Po drugie- szczotkowanie zębów

Powinno się ono odbywać dwa razy dziennie, przy użyciu odpowiednich past ( jest ich dość sporo dostępnych na naszym rynku).Tyle tylko, że wielu właścicieli nie ma ani czasu ani zapału, aby robić to regularnie i systematycznie. Sam akt używania szczotki- powoduje masowanie dziąseł, lepsze ich ukrwienie i usuwa osad nazębny.
Lekarze weterynarii powinni rekomendować szczotkowanie codzienne zębów, jako część planu profilaktycznego.
Past dla psów jest naprawdę szeroka gama i powinno się dobierać je wedle upodobań danego zwierzaka, ale zawsze powinno się brać z odpowiednim składnikiem leczniczym.

Po trzecie – regularne kontrole u lekarza weterynarii

Każdy właściciel powinien kilka razy do roku udać się do gabinetu weterynaryjnego i poddać swojego psa dokładnej kontroli stanu zdrowia. Lekarz weterynarii zrobi przegląd jamy gębowej, zbada układ krążenia i oddechowy, a jeśli zajdzie potrzeba zaleci usunięcie kamienia nazębnego – najczęściej przy użyciu ultradźwięków.

Zapraszamy również do lektury artykułu: Jak dbać o zęby psa w którym prezentujemy film ilustrujący prawidłowe czyszczenie zębów psa.

data publikacji artykułu: 2013-01-06