Wahania nastroju u kota

Witam.

4 miesiące temu adoptowaliśmy kocura, który aktualnie ma 10 miesięcy. Początkowo z kotem było wszystko w porządku, łatwo się przyzwyczaił do nowego miejsca, nie sprawiał żadnych problemów. Po około 2 tygodniach od adopcji kot stał się apatyczny, nie reagował na nas, chodził na podkulonych łapach, przewracał się, unikał dotyku, nie jadł i ślinił się. Weterynarz po zbadaniu kota nie stwierdził żadnych objawów klinicznych. Takie stany zdarzają się kotu mnie więcej 2 razy w miesiącu (w trakcie wizyt u weterynarza nigdy nie ma niepokojących objawów, jak temperatura, napęczniały brzuszek itp. ) zazwyczaj sam z nich wychodzi, ostatnio zastosowaliśmy obrożę antystresową, ponieważ stan ten się przedłużał. Jednak kiedy kot "wychodzi z dołka" i staje się silniejszy, zaczyna nas atakować - leży na kanapie lub przybiega z innego pomieszczenia i znienacka zaczyna gryźć po rękach i skacze do twarzy. Początkowo nie były to tak silne ataki, myśleliśmy nawet, że może "zatraca się" odrobinę w zabawie, ale teraz gryzie do krwi i wcale nie stara się być delikatny. Nie reaguje też na nasze "nie" dla takich zachowań, wręcz przeciwnie, atakuje wtedy jeszcze bardziej zaciekle. Dodam, że nie stroszy się wtedy, jakby walczył. Wiem, że kot przeżywał ogromne stresy w ciągu ostatnich 6 miesięcy: ktoś go porzucił, później nowy dom, w międzyczasie przewlekła choroba, kastracja, zmiana diety. Jednak jego wahania nastroju bardzo nas niepokoją i nie wiemy jak reagować na jego agresję, a dochodzi do tego, że zaczynamy się tego kota bać. Nie chcemy go oddawać. To nasz pierwszy kot i nie wiemy jak mu pomóc.

Odpowiedź

Biorąc pod uwagę opisane objawy, napadowy charakter zachowań oraz realne zagrożenie ze strony zwierzęcia sugerowałabym skorzystanie z bezpośredniej pomocy doświadczonego zoopsychologa (konieczna wizyta w państwa miejscu zamieszkania w trakcie, której bezwględnie musi zostać dokonana pełna aktualna ocena stanu psychosomatycznego zwierzęcia wraz z zestawieniem wydarzeń wcześniejszych). Prawdopodobnie będą wskazania do zastosowania farmakoterapii. Pozdrawiam

• Odpowiedzi udzielił:

Konsultant portalu vetopedia.pl