wróć

Trzecia powieka u kota

Budowa kociego narządu wzroku jest dość charakterystyczna, gdyż oko wyposażone jest w dodatkową powiekę. Jest to tzw. migotka, czyli biała nieprzezroczysta błona, której u zdrowego kota przez większość czasu w ogóle nie widać, gdyż jest schowana. Zbudowana jest z tkanki chrzęstnej pokrytej błoną śluzową. Migotka umiejscowiona jest między dolną powieką a wewnętrznym kącikiem oka.

Rolą trzeciej powieki jest nawilżenie gałki ocznej, jej ochrona przed uszkodzeniami oraz usunięcie z niej zanieczyszczeń w postaci kurzu czy pyłu. Podczas snu błona ta nasuwa się na oko zasłaniając je, a po przebudzeniu się zwierzęcia natychmiast się chowa.

Przyczyny wysunięcia się trzeciej powieki

Trzecia powieka jest niezwykle wrażliwa i podatna na różnego rodzaju zakażenia, a także podrażnienia spowodowane obecnością drobin kurzu, pyłków, cząstek brudu. W czasie aktywności migotka nie powinna być widoczna, jednak czasami możemy zaobserwować nachodzącą na powierzchnię rogówki białą błonkę (może ona zasłaniać znaczną część oka).

Wysunięta trzecia powieka może świadczyć o tym, że ze zwierzęciem dzieje się coś niedobrego. Przyczyn może być kilka – oto niektóre z nich:

- choroby ogólnoustrojowe, zwłaszcza wirusowe (np. koci katar)
- uraz rogówki – trzecia powieka nasuwa się na gałkę oczną, gdyż organizm w ten sposób usiłuje „usunąć” przyczynę podrażnienia oka
- inwazja pasożytów wewnętrznych (nicienie, tasiemiec itp.)
- silne osłabienie organizmu
- ciało obce w oku
- infekcje
- zaburzenia nerwowe
- odwodnienie organizmu
- spadek ciężaru ciała
- zapadnięcie się gałki ocznej (wskutek niektórych chorób)

Jeśli zauważymy u naszego kota nasuniętą na oko trzecią powiekę, koniecznie udajmy się do lekarza weterynarii – tylko on po szczegółowym zbadaniu kota może postawić właściwą diagnozę i zastosować odpowiednie leczenie w zależności od przyczyny wysunięcia się trzeciej powieki.

Nie próbujmy nigdy stosować żadnych środków bez konsultacji z lekarzem weterynarii, gdyż możemy poważnie zaszkodzić naszemu pupilowi. Przykładem jest chociażby przemywanie oczu kota naparem z rumianku – rumianek rozpulchnia błony śluzowe, a w przypadku niektórych chorób, np. herpeswirozy, rozpulchniona tkanka sprzyja wnikaniu bakterii do oka, co powoduje powikłania.

U kotów o krótkich pyszczkach, np. u kotów perskich, u których oczy są mocno wypukłe utrudnione jest ich zamknięcie. Wtedy trzecia powieka może być widoczna podczas snu zwierzęcia. W tym wypadku nie jest to objaw chorobowy, więc nie ma powodów do niepokoju.

Przydatne artykuły zoologiczne

Artykuły które mogą cię również zainteresować

Zespół rozsianego krzepnięcia..

Zespół rozsianego krzepnięcia wewnątrznaczyniowego (DIC – disseminated intravascular coagulation) nie jest odrębną jednostką chorobową, lecz złożonym zaburzeniem homeostazy,..