Zabójcze bakterie w ślinie psów i kotów

Po głośnych przypadkach zakażenia bakterią Capnocytophaga canimorsus, wielu ludzi zaniepokoiło się o własne zdrowie, które może być zagrożone poprzez kontakt z tą bakterią, obecną w ślinie u zwierząt, a dokładnie u psów i kotów.

Czym jest Capnocytophaga canimorsus i jak można się nią zarazić?

Capnocytophaga canimorsus to bakteria występująca w ślinie u psów i kotów. Nie jest to drobnoustrój jeszcze dobrze znany i dokładnie zbadany. Przypadków zakażenia tym typem bakterii, na świecie jest znanych niewiele, jednak zawsze zakażenie charakteryzuje się takimi samymi objawami i jest równie niebezpieczne dla życia człowieka.
Wielu z nas, widząc podczas spaceru, przyjaźnie nastawionego psa lub kota, chętnie go głaszcze i dotyka. Nikt nie myśli o niebezpieczeństwie, jakie może pojawić się po ewentualnym ugryzieniu, podrapaniu czy nawet polizaniu dłoni, na której mamy jakieś zadrapanie, choćby małą, ledwo widoczną ranę.

Kiedy ryzyko zarażenia Capnocytophaga canimorsus wzrasta?

Nie każdy może ulec zakażeniu bakterią Capnocytophaga canimorsus. Są ludzie, którzy z jakichś powodów nie zostają zakażeni, mimo kontaktu ze śliną psa lub kota czy nawet po ugryzieniu przez któreś z nich. Dlaczego?
W trakcie prowadzonych badań nad bakterią, zdiagnozowano, ze określona grupa osób jest bardziej podatną na zarażenie niż inne. W grę wchodzą tutaj między innymi:

• Mężczyźni powyżej czterdziestego roku życia,
  • Osoby nieposiadające śledziony,
  • Osoby mające uszkodzoną wątrobę lub jakieś jej wady,
  • Alkoholicy i inne osoby, mocno nadużywające alkoholu,
  • Palacze,

W razie zakażenia organizmu drobnoustrojem Capnocytophaga canimorsus, początkowo trudno jest zdiagnozować problem. Choroba może rozwijać się przez długi czas i dopiero po pewnym czasie dać o sobie znać.

Objawy zarażenia Capnocytophaga canimorsus

Osoba ugryziona, zadrapana lub taka, która została chociażby polizana przez psa lub kota, w którego ślinie znajduje się Capnocytophaga canimorsus, o ile znajduje się w gronie osób podatnych na to zakażenie - zacznie odczuwać poniższe objawy:

• Zmiany skórne w okolicach miejsca ugryzienia lub zadrapania, ewentualnie wokół miejsca, które miało kontakt z zakażoną śliną zwierzęcia, a wcześniej było tam obecne jakieś uszkodzenie skóry,
  • Ostre bóle brzucha,
  • Zmęczenie,
  • Częsty brak tchu, spłycenie oddechu,
  • Wymioty,
  • Gorączka,
  • Dreszcze i wysoka temperatura,

Dlaczego Capnocytophaga canimorsus jest tak bardzo niebezpieczna?

Według badań naukowych, aż 30 procent osób szczególnie podatnych na zakażenie tą bakterią, które zostały zakażone, zmarło. Jest to bardzo wysoka liczba, pokazująca jak niebezpiecznym drobnoustrojem jest Capnocytophaga canimorsus.
Bardzo ważne jest, aby każda osoba, która doznała niebezpiecznego kontaktu z psem lub kotem, szczególnie, jeśli znajduje się w gronie osób szczególnie podatnych na zakażenie bakterią, powinna udać się do szpitala, gdzie zostaną jej podane antybiotyki – zapobiegawczo. Jednak zdecydowanie lepiej jest zapobiegać niż leczyć.

Śmierć i amputacje jako wynik kontaktu ze śliną zarażoną

Istnieją dwa, bardzo głośne przypadki, kiedy do śmierci doszło poprzez zarażenie właśnie bakterią Capnocytophaga canimorsus.
Za pierwszy przykład, może posłużyć Nam pewna 58-letnia amerykanka, która została zakażona przez swojego własnego psa. Zmarła po czterech dniach, które przeżyła w ostrym bólu. Kolejnym przykładem jest 48-letni Amerykanin - Grega Manteufel, miłośnik psów, chętnie bawiący się i głaszczący każdego napotkanego zwierzaka. Niestety, tym razem źle trafił. Podane w szpitalu antybiotyki nie zadziałały poprawnie, bo choroba bardzo szybko postępowała. Greg został zakażony Capnocytophaga canimorsus, która wywołała sepsę, w wyniku czego, po tygodniu lekarze musieli amputować mu dłonie i nogi – do wysokości kolan. Tylko tyle udało się uratować.

data publikacji artykułu: 2018-10-09