2019-01-10 09:00

Przyczyny zachorowań kotów na przewlekłą chorobę nerek

Przewlekła niewydolność nerek jest groźną chorobą, na którą częściej chorują koty niż psy. Im wcześniej wykryta tym większe szanse na poprawę kociego samopoczucia.

przewlekła niewydolność nerek (PNN) prowadzi do nieodwracalnej i rozwijającej się utracie funkcjonalnej tkanki nerek. Zwykle upośledzenie czynności nerek osiąga 75%. Oznacza to, że w skutek toczącego się w miąższu nerki procesu, maleje liczba czynnych nefronów.
Okazuje się, że na tę chorobę najczęściej narażone są koty, które ukończyły 5 rok życia. Wśród geriatrycznych psów PNN występuje u ok. 10% zwierząt, za to u kotów stanowi to aż 35%. Dlaczego to właśnie koty są tak narażone na problemy z nerkami?
Główny powód to nieodpowiednie żywienie tych zwierząt. Koty jako drapieżniki mają specjalne wymagania dotyczące odpowiednio zbilansowanej diety. Jest to podstawą do zachowania dobrej kondycji zdrowotnej tych zwierząt.

Kot mięsożerny

Kot nubijski jest przodkiem naszych kotów domowych. Zarówno kot nubijski jak i domowy żywi się głównie małymi gryzoniami. Kot jest gatunkiem bezwzględnie mięsożernym, oznacza to, że w jego diecie wymagane jest dostarczanie składników pokarmowych, które są obecne wyłącznie w tkankach zwierzęcych.
Małe gryzonie zawierają w sobie ok. 70-80% wody, to sprawia, że producenci karm dla zwierząt, dbają o to, aby mokra karma komercyjna również zawierała taki procent wody. Koty w przeciwieństwie do np. psów, często wymagają ok. dwudziestu niewielkich posiłków na dobę.
Warto o tym wiedzieć, ponieważ wielu niedoświadczonych kocich opiekunów wprowadza taki sam system karmienia jak w przypadku psów – czyli kilka większych objętościowo karmień na dobę.

Zapotrzebowanie na wodę wśród kotów

Koty domowe najczęściej karmione są karmą komercyjną. Jak to się ma do zawartości wody w gotowym posiłku?
• Suche chrupki zawierają najczęściej ok. 10-11% wody
• Półwilgotna karma ok. 20-35% wody
• Wilgotne ok. 70 – 83% wody

Zachęcanie kotów do pobierania wody jest ogromnie ważne, pomaga to uchronić naszego pupila przed chorobami nerek w przyszłości. Dlaczego? Zapotrzebowanie kociego organizmu na pobieranie wody jest wysokie. Niestety zdarza się, że u kotów starszych występuje niechęć do pobierania wody, a to szybko doprowadza do odwodnienia zwierzęcia. Skutkiem odwodnienia jest zagęszczenie moczu i niedokrwienie nerek, a to doprowadza do ich uszkodzenia. Aby zachęcić kota do częstego picia wody, można zastosować dostępne na rynku zoologicznym specjalne fontanny dla kotów.

Zawartość białka w pokarmie dla kotów

W diecie kota karmionego karmą komercyjną powinno znajdować się minimum 26% białka w suchej masie. Najczęściej karmy zawierają ok. 30 -45% białka. Koty starsze, powyżej 7 lat, nie powinny mieć zwiększanej podaży białka, ma to związek z obniżeniem się wydolności nerek. Inne postępowanie jest u kotów geriatrycznych, czyli w wieku 10-12 lat. U tych zwierząt następuje stopniowe obniżenie masy mięśniowej, a to powoduje, że podawany pokarm powinien zawierać zwiększoną ilość białka.

Jakie, poza błędami żywieniowymi, mogą być przyczyny występowania PNN?

• zatrucia pokarmowe np. podawanie leków bez zalecenia ze strony lekarza weterynarii, nie zastosowanie się do wyznaczonych dawek. Zatrucie środkami chemicznymi, zatrucie roślinami toksycznymi, spożycie metali ciężkich,
• infekcje bakteryjne nerek,
• zaburzenia immunologiczne,
• choroby wirusowe, szczególnie FIV i FeLV,