2018-12-07 15:20

Atopowe zapalenie skóry u psów

Atopowe zapalenie skóry u psów jest chorobą nieuleczalną, jednak można ją kontrolować, dzięki czemu jakość życia psa ulega zdecydowanej poprawie. Choroba dotyczy od 3 do 15% populacji naszych czworonożnych przyjaciół.

Atopię cechuje się genetyczną predyspozycją do tworzenia przeciwciał IgE, które skierowane są przeciwko alergenom środowiskowym. Do alergenów można zaliczyć:

• trawy, chwasty, drzewa,
  • pleśnie (wewnątrz i na zewnątrz domu),
  • roztocza kurzu domowego,
  • alergeny nabłonkowe.

Choroba ma typowy przebieg, którego objawem jest zapalno–świądowa zmiana skóry. Powoduje ona ogromny dyskomfort u psów, dlatego bardzo ważne jest odpowiednie rozpoznanie i leczenie. Szacuje się, że choroba dotyczy od 3 do 15% populacji psów. Oznacza to, że jest to jedną z częstszych alergicznych chorób skóry. Atopia może być dziedziczona. Choroba z reguły pojawia się już w młodym wieku psa, a wraz z wiekiem zwierzęcia jej objawy mogą ulec zaostrzeniu. W przypadku, gdy zwierzę nie zostaje poddane leczeniu, wzrasta intensywność świądu, to sprawia, że komfort życia pupila stanowczo się obniża. Wprowadzenie odpowiedniego leczenia może okazać się niezbędne do przeżycia psa.

Rasy predysponowane do występowania atopii

• west highland white teriery
  • labradory
  • golden retrievery
  • boksery
  • buldogi francuskie
  • owczarki niemieckie
  • cocker spaniele

Objawy atopowego zapalenia skóry

Najbardziej charakterystycznym objawem jest silny świąd u psów, który powoduje drapanie, ocieranie, lizanie, a nawet wygryzanie sierści przez psy. Prowadzi to do powstawania rumieni na skórze oraz samookaleczeń u zwierzęcia. Najczęściej świąd pojawia się w okolicach twarzy, pachwin oraz łap. Mogą pojawić się nawracające zakażenia skóry lub uszu. U części psów obserwuje się także zapalenie spojówek oraz surowiczy wypływ z nosa.

Leczenie

Leczenie polega na eliminacji czynników wikłających – bakteryjnych i grzybiczych oraz na możliwym unikaniu drażliwych alergenów. Charakterystyczną cechą atopowego zapalenia skóry jest sezonowość oraz szybka reakcja na leczenie. Typowe jest również to, że w chwili odstawienia leków objawy choroby nawracają. Obserwując objawy choroby u psa, po ok. 2-3 latach, można przewidzieć przebieg choroby i szybko wdrożyć skuteczne leczenie.

Atopowe zapalenie skóry, choć jest nieuleczalne, można kontrolować. Każdy niepokojący objaw u pupila warto zgłosić lekarzowi weterynarii, dzięki temu dużo łatwiej będzie postawić odpowiednią diagnozę oraz wdrożyć skuteczne leczenie.

data publikacji artykułu: 2018-12-07