2019-01-09 08:00

Gorączka u psów i kotów

Gorączką nazywamy podwyższenie temperatury ciała osobnika. Występuje zazwyczaj przy różnych zmianach patologicznych. Może mieć zarówno podłoże zakaźne jak i niezakaźne.

Podwyższona temperatura ciała odgrywa ważną rolę w organizmie zwierząt, ponieważ jest to naturalny system obrony ustroju przed wywołującymi stany zapalne czynnikami różnego rodzaju. Za wzrost temperatury ciała mogą również odpowiadać czynniki stresowe u zwierzęcia np. wizyta w gabinecie weterynaryjnym lub nadmierna ekscytacja, np. w trakcie spotkania psa ze swoim opiekunem.
Niestety zdarza się, że bardzo wysoka gorączka może być niebezpieczna dla psów i kotów, szczególnie wtedy, gdy nie została określona jej przyczyna. Wysoka gorączka może powodować stany osłabienia, zmęczenia, ale również zaburzenie krążenia.
Organizm najprawdopodobniej reaguje gorączką w obronie przeciwko zakażeniom bakteryjnym i wirusowym – skoki temperatury mają za zadanie zakłócić namnażanie się mikroorganizmów, które potrzebują do tego celu określonej temperatury.
W sytuacji, gdy gorączka utrzymuje się przez dłuższy czas, może dojść do trwałych zmian wewnątrzkomórkowych, a to doprowadza do zaburzeń czynności narządów oraz tkanek.

Skąd bierze się podwyższona temperatura?

W podwzgórzu mózgu zwierząt oraz ludzi znajduje się ośrodek termoregulacji, który dopowiada za regulowanie temperatury wewnętrznej osobnika. Regulacja temperatury odbywa się za pomocą sprzężeń zwrotnych w układzie nerwowym. Receptory czuciowe, które umiejscowione są w skórze odpowiadają za odczuwanie ciepła i zimna, dzięki temu umożliwiają obwodowe odczuwanie temperatury. U psów prawidłowa temperatura ciała wynosi od 38,3 do 38,8, natomiast u kotów od 38,3 do 39,3. W sytuacji, gdy temperatura ciała wzrasta, organizm uruchamia mechanizmy, które odpowiadają za jej obniżenie np. rozszerzenie obwodowych naczyń krwionośnych.

Rodzaje gorączki

• Gorączka okresowa – stopniowy wzrost temperatury wewnętrznej w przeciągu kilku dni.
  • Gorączka septyczna – charakteryzują ją dzienne wahania temperatury wewnętrznej zwierzęcia.
  • Gorączka nawracająca – naprzemienne wahania temperatury wewnętrznej zwierzęcia. Może wystąpić kilka dni prawidłowej temperatury, po czym znów następuje jej wzrost i ponowny spadek.

Niektóre przyczyny występowania gorączki u psów i kotów

I. Zakaźne np.
panleukopenia (koty)
białaczka (koty)
zakaźne zapalenie otrzewnej (koty)
• zespół niedoboru immunologicznego (koty)
koci katar (koty)
Parwowiroza (psy)
nosówka (psy)
• zakaźne zapalenie wątroby (psy)
• parainfluenza (psy)
• choroby odkleszczowe
• obecność pasożytów np. toksoplazmoza

II. Nowotwory np.
• chłoniak
• chłoniakomięsak

III. Choroby immunologiczne, np:
• pęcherzyca liściasta
• niedokrwistość hemolityczna
• zapalenie wielostawowe
• toczeń układowy

IV. Inne przyczyny np.
• zapalenie trzustki
• młodzieńcze zapalenie kości
• inwazyjne zabiegi chirurgiczne
• niektóre leki

Okazuje się, że przyczyn powstawania gorączki może być wiele, zawsze jednak powinna ona budzić niepokój u opiekuna zwierzęcia i powinna być podstawą do udania się z pupilem do gabinetu weterynaryjnego. Niezwykle ważne jest znalezienie przyczyny takiego staniu w celu ustalenia odpowiedniego leczenia.

(Zdjęcie w artykule przedstawiające mierzenie gorączki u psa jest artystyczną wizją autora - w ten sposób nie mierzymy zwierzętom gorączki.)

data publikacji artykułu: 2019-01-09