2018-09-25 09:00

Wyłysienia psychogenne

Sierść zwierzęcia bardzo wiele może nam powiedzieć o ogólnym stanie jego zdrowia. Jej wygląd zmienia się, gdy zwierzę jest nieprawidłowo karmione, gdy ma zbyt mało składników odżywczych, gdy ma problemy z układem pokarmowym, z niektórymi hormonami lub gdy ma problemy ze skórą, np. spowodowane pasożytami. Jednak czasem jest w stanie powiedzieć nam też coś o stanie psychicznym kota – część wyłysień może mieć podłoże psychologiczne.

Przyczyny wyłysień u kotów

Oczywiście, gdy zauważymy u kota wyłysiałe miejsca, problemy psychologiczne nie są i nie powinny być pierwszym podejrzeniem. W pierwszej kolejności należy wykluczyć wszystkie inne możliwości mogące być powodem zmian skórnych. Częstymi przyczynami, które należy wykluczyć są:

• Pasożyty skórne – w tym pchły oraz nużeńce, kot próbuje pozbyć się pasożytów, wyrywając kępki włosów,
• Grzybice skóry – zwykle wiążą się bardziej z drapaniem niż wylizywaniem,
• Problemy z układem moczowym – szczególnie, jeśli wyłysienia znajdują się na brzuchu,
• Urazy kostne lub zwyrodnienia w obrębie stawów – kot liże wówczas bolące miejsca,
• Cukrzycę.

Wyłysienia psychogenne

Dopiero po wykluczeniu wszystkich wymienionych wcześniej przyczyn, można przyjąć, że mamy do czynienia z wyłysieniem psychogennym. W takim wypadku należy zastanowić się jakie problemy psychiczne może mieć nasz kot, starać się je rozwiązać i obserwować efekty. Należy pamiętać, że wyłysienia psychogenne stanowią tylko 1,2-2,7% wszystkich obserwowanych wyłysień.

Dlaczego kotom pomaga wylizywanie?

U kotów w czasie stresu aktywują się w mózgu obszary związane z zaburzeniami kompulsywnymi. W wyniku tego zwierzę zaczyna się lizać, a w czasie gdy to robi uwalniane są endorfiny. Endorfiny poprawiają kotu nastrój i mogą być uzależniające, dlatego mimo, że samo lizanie sierści nie rozwiązuje problemu, kot nie może przestać tego robić.

Jakie mogą być przyczyny?

Przyczyny psychogennego wylizywania się kotów mogą być bardzo różne. Wszystko co może stresować kota, może być także przyczyną, dla której zacznie on się wylizywać. Jeśli jesteśmy świadomi, kiedy kot zaczął się wylizywać, należy się zastanowić co wówczas się zmieniło w jego życiu.

Do częstych przyczyn wylizywania się psychogennego należą:

• Duże zmiany w otoczeniu kota – przeprowadzka, remont, nowe dźwięki, nowe meble,
• Nowi członkowie rodziny lub zniknięcie jednego z członków rodziny,
• Nowe zwierzęta w domu lub zniknięcie zwierzęcia,
• Zmiana pozycji w stadzie, szczególnie ważne u zwierząt starszych,
• Zmiany w codziennej rutynie, np. inne godziny pracy właścicieli.

Leczenie wyłysień psychogennych

Najlepszym leczeniem wyłysień psychogennych jest usuwanie przyczyn, które do nich doprowadziły, często jednak nie jest to możliwe. Wówczas należy zastanowić się, czy nie jest możliwe polepszenie stanu psychicznego kota na inne sposoby, np. poprzez wprowadzenie wzbogacenia środowiska, w którym kot żyje. Jeśli to także nie jest możliwe lub nie przynosi skutków konieczne jest rozważenie leczenia farmakologicznego.

data publikacji artykułu: 2018-09-25