wróć

Hot spot czyli gorąca rana

Hot spot u psa

Do jednej z wielu dermatoz u psów zalicza się tzw. hot spot. Hot spot jest ostrym, sączącym zapaleniem skóry wywołanym przez bakterie. Występuje często w okresie letnim, a najbardziej podatne na ten typ schorzenia dermatologicznego są psy długowłose lub o gęstej okrywie włosowej. Predyspozycje do wystąpienia hot spot mają m. in. takie rasy, jak nowofundland, golden retriever, cocker spaniel, labrador, owczarek niemiecki, bernardyn.

Przyczyny

Przyczyny powstawania tej dolegliwości mogą być różne. Do ostrego sączącego zapalenia skóry często dochodzi, gdy tuż przy skórze psa, pod gęstym futrem zacznie zbierać się wilgoć (dotyczy to często sfilcowanej sierści oraz miejsc na skórze zakrytych przez obrożę). Inne przyczyny to reakcje uczuleniowe w przypadku nadwrażliwości na pchły, kleszcze i owady, ciała obce w skórze, a także alergiczny stan zapalny zewnętrznych części uszu.

Objawy

Typowe objawy ostrego sączącego zapalenia skóry to widoczne rozległe sączące rany występujące najczęściej na policzku lub w górnej części uda. Sierść w okolicy rany zlepiona jest przez ropną wydzielinę, często obserwuje się też wypadanie włosów. Rana taka wydziela nieprzyjemny zapach. Zmienione chorobowo miejsce powoduje silne swędzenie, dlatego zwierzę intensywnie się drapie lub gryzie, tym samym powodując rozprzestrzenianie się bakterii. Rozdrapywanie i wygryzanie może doprowadzić do bolesnych uszkodzeń skóry, co stwarza ryzyko poważnej infekcji.

Leczenie

Leczenie ostrego sączącego zapalenia skóry powinno się rozpocząć jak najszybciej (przede wszystkim ze względu na ryzyko rozprzestrzenienia się bakterii oraz aby przynieść cierpiącemu psu ulgę). Psa, u którego zaobserwujemy objawy hot spot należy zaprowadzić do lekarza weterynarii. Lekarz w pierwszej kolejności wytnie nożyczkami zanieczyszczone przez ropną wydzielinę kawałki sierści, a następnie zdezynfekuje chorą skórę. Miejscowo powinno się też podać środek o działaniu wysuszającym, aby przyspieszyć wygojenie się rany (dostępne są środki w postaci sprayu oraz emulsji). Niekiedy zachodzi potrzeba jednorazowego zastosowania leków przeciwzapalnych (kortykosteroidów), aby złagodzić stan zapalny, świąd i zakażenie. Leczenie choroby trwa około tygodnia. Długotrwała antybiotykoterapia nie jest konieczna (przy tej chorobie zazwyczaj występuje tylko kolonizacja bakterii, a nie infekcja).

Przydatne artykuły zoologiczne

Artykuły które mogą cię również zainteresować

Zakaźne zapalenie tchawicy i ..

Zakaźne zapalenie tchawicy i oskrzeli (ang. canine infectious tracheobronchitis) to bardzo zaraźliwa ostra lub podostra choroba dróg oddechowych wywoływana przez mieszane infekcje..