Biegunka u psa

Biegunka u psa należy do jednej z najczęstszych dolegliwości związanych z chorobami układu pokarmowego. Nieleczona biegunka może doprowadzić do poważnych spustoszeń w organizmie zwierzęcia, wycieńczenia organizmu, a nawet do śmierci (szczególnie w przypadku szczeniąt i młodych psów).

Biegunka u psa

biegunka u psa należy do jednej z najczęstszych dolegliwości związanych z chorobami układu pokarmowego. Nieleczona biegunka może doprowadzić do poważnych spustoszeń w organizmie zwierzęcia, wycieńczenia organizmu, a nawet do śmierci (szczególnie w przypadku szczeniąt i młodych psów).

Biegunka to nic innego, jak oddawanie z większą niż zwykle częstotliwością kału o wodnistej konsystencji, czasem z domieszką krwi lub śluzu. Doprowadza to do poważnych deficytów w gospodarce wodnej (mówiąc potocznie pies się odwadnia), a także zaburzenia elektrolitowe. Organizm nie zostaje też właściwie odżywiony.

Biegunka może występować pod dwoma postaciami: biegunka ostra i przewlekła. Biegunkę ostrą charakteryzuje gwałtowność i to, że występuje nagle. Ustępuje na skutek leczenia objawowego. Jeśli po 1-2 tygodniach leczenia nie ustąpi, może przejść w postać przewlekłą. Wtedy konieczne jest zbadanie podstawowej przyczyny wystąpienia biegunki.

Gdy zaobserwujemy u naszego psa charakterystyczne objawy biegunki, koniecznie udajmy się z nim do lekarza weterynarii. Przyczyną biegunki może być niewłaściwa dieta, ale także choroba wirusowa, która jest już poważniejszym problemem.

Przyczyny biegunki u psów

Przyczyny biegunki są różne i często niełatwo jest je określić. Ustalić ją powinien lekarz weterynarii na podstawie badania zwierzęcia oraz rozmowy z właścicielem.

Do najczęstszych przyczyn biegunek zaliczamy:

- niewłaściwa karma
- zepsute lub nieświeże jedzenie
- nietolerancja na składniki karmy
- nagła zmiana pożywienia
- Alergia pokarmowa
- przejedzenie się po głodówce
- stan zapalny jelit
- zatrucia
- podrażnienia w obrębie przewodu pokarmowego
- nowotwory
- infekcje bakteryjne układu pokarmowego
- choroby wirusowe
- reakcja poszczepienna
- zapalenie trzustki
- inwazje robaków (glisty, tasiemce)
- obecność pierwotniaków w przewodzie pokarmowym (lamblie, kokcydie)
- silny stres
- choroby metaboliczne (np. choroba Addisona)
- leczenie antybiotykami lub innymi lekami doustnymi
- podanie środka na odrobaczanie

U niektórych ras biegunki przewlekłe mogą występować częściej niż u innych (np. u owczarków niemieckich).

Jak postępować przy biegunce?

Jeśli nasz pies cierpi z powodu biegunki, koniecznie udajmy się z nim do lekarza weterynarii, a następnie postępujmy zgodnie z lekarskimi zaleceniami. Powinniśmy też przygotować sobie odpowiedzi na ewentualne pytania weterynarza.

Lekarz z pewnością spyta nas, czym karmimy psa, czy nie zjadł ostatnio czegoś nietypowego, czy pije mleko, kiedy zaczęły się problemy z biegunką oraz jak często pies się wypróżnia, jak wygląda wydalina, czy pojawiła się w niej krew lub śluz, czy stosowaliśmy jakieś leki, czy biegunka ma charakter nawracający itp. Ponadto mogą zostać zlecone badania kału na obecność pierwotniaków, bakterii, pasożytów.

W pierwszej kolejności należy uzupełnić niedobory wody i elektrolitów w organizmie psa. Konieczna będzie trwająca ok. 24-48 godzin głodówka, która pozwoli jelitom zregenerować się i odpocząć. Pokarm może podrażniać i tak już podrażnione błony śluzowe.

Późniejsza dieta musi być łagodna dla jelit i lekkostrawna. Najlepiej podać gotowane mięso drobiowe zmiksowane z ugotowanym ryżem i marchewką. Można tez zastosować specjalną karmę dla psów z zaburzeniami jelitowo-żołądkowymi. Pamiętajmy, aby przy dolegliwościach biegunkowych nie podawać psu mleka krowiego. Może on pić wyłącznie wodę. Mleko może nasilić biegunkę.

Lekarz może zalecić podanie psu np. węgla aktywnego, który zwiąże wszelkie toksyny, uniemożliwiając ich wchłanianie się do organizmu. Pomóc może także zastosowanie preparatów elektrolitowych (jak np. Smecta) oraz środków działających osłonowo i łagodząco na błonę śluzową jelit.

Przy silnym odwodnieniu lekarz stosuje nawadnianie i odżywianie za pomocą kroplówek. W przypadku, gdy pierwotnym problemem jest jakaś choroba, konieczne jest podjęcie działań mających na celu zlikwidowanie przyczyny biegunki (dotyczy to zwłaszcza przewlekłej postaci biegunki).

data publikacji artykułu: 2009-07-27